De zin en onzin van search engine optimization

 22 november 2014

Search Engine Optimization (SEO) is het optimaliseren van de vindbaarheid van een website in een zoekmachine. Hierbij wordt meestal in één adem naar Google verwezen. Het zoeken in Google is niet voor niets een algemeen geaccepteerd werkwoord geworden: googelen.

Wat is SEO?

Als je 'googelt' zoek je niet het internet af, maar raadpleeg je een door Google samengestelde index. In die index moet een keuze worden gemaakt wie bovenaan staat en wie in welke volgorde daarna komt. Maar hoe bepaalt Google dit? Google gebruikt hiervoor criteria. Webcrawling bots speuren het internet af. De bots belanden van de ene website op de andere met behulp van de linkjes die ze tegenkomen. Onderweg inventariseren ze de websites aan de hand van de door Google gespecificeerde criteria. Als je weet wat Google zoekt, kun je dat meenemen in het ontwerp en de opmaak van je website; dat is SEO.

Het SEO circus 

De zin en onzin van SEOSEO is een modewoord en sommige SEO-partijen beloven gouden bergen. In werkelijkheid is het al enkele jaren geen gouden greep meer: 'iedereen' past SEO toe en op die felbegeerde eerste pagina van de zoekresultaten is vanzelfsprekend maar beperkt plaats. Een bepaalde ranking kan niet beloofd worden, want dat bepaalt nog altijd Google zelf. Erger nog: als te ijverig bepaalde kenmerken worden toegepast, riskeer je dat dit wordt gezien als manipulatie (black hat SEO). In het slechtste geval kan je website (een tijdje) uit de zoekresultaten verdwijnen. Maar misschien de grootste doodzonde is dat een website die klakkeloos volledig is ingericht op SEO je misschien een mooie ranking oplevert, maar schreeuwerig overkomt en veel potentiële klanten afstoot.

Ga voor zoekmachinevriendelijk én klantvriendelijk

Waar doe je dan wel goed aan? Aandacht voor SEO is een must. Juist omdat het inmiddels een breed toegepast instrument is. Zonder SEO scoort je website vrijwel zeker weinig bezoekers en dat is zonde. Als je verder kijkt dan de meest voor de hand liggende zoektermen om je dienst of branche te omschrijven, is er altijd wel een (niche) element of combinatie van zoekwoorden waarmee je wél kunt scoren. Bijvoorbeeld bij zoeken op regio of een specifieke service.

Ik spreek als tekstschrijver liever over zoekmachinevriendelijk schrijven. Google zoekt naar relevante, actuele en originele inhoud. Uiteindelijk zoekt je potentiële klant ook een website met voor hem relevante informatie. Goede teksten (web content) zijn hiervoor ouderwets belangrijk. Daarnaast onderzoek je welke mogelijkheden je hebt zonder je website direct vol te proppen met schreeuwerige koppen en andere erg zichtbare overdaad op het gebied van SEO. Zo houd je een klantvriendelijke en overzichtelijke website.

Backlinks en bloggen

Google past haar algoritmes voor het zoeken naar relevante content regelmatig aan om misbruik en manipulatie tegen te gaan. Momenteel hebben nieuwsitems, blogs en backlinks een grote meerwaarde. Blogs en nieuwsitems kunnen relatief gemakkelijk goed scoren op actualiteit, relevantie en originaliteit. Backlinks zijn websites die naar je website linken. De redenatie is: hoe meer websites naar een bepaalde website verwijzen, hoe groter de kans dat het relevante informatie bevat.

De ene link is de andere niet. Google bekijkt of er een overeenkomst is tussen de verwijzende website en het onderwerp van je website. Een duidelijk verband, bijvoorbeeld een branchegenoot of klant geeft de meeste waarde aan een backlink. Vermeldingen van linkjes op (alleen) sociale media doen daarom weinig voor de ranking van je website.

Een blog kun je zelf starten, al dan niet met de hulp van een tekstschrijver. Voor kwalitatief goede backlinks heb je hulp van buitenaf nodig. Je doet er goed aan hierbij te doe-het-zelven met je netwerk en geen linkjes te kopen. Dat klinkt bewerkelijk, maar ook hierbij geldt dat Google gebrek aan kwaliteit en authenticiteit slecht waardeert. Google ziet het doe-het-zelven eigenlijk ook niet graag en verkondigt dat backlinks spontaan moeten ontstaan en moeten worden verdiend door sterke content te plaatsen op je website.

In feite is SEO een constant proces. Google past de criteria voor het vaststellen van de relevantie van een website regelmatig aan en je concurrenten zitten natuurlijk ook niet stil. Periodiek onderhoud aan de SEO van je website en nieuwe content blijven toevoegen, is daarom verstandig.

 

Comments are now closed for this entry