Een tekstschrijver die je branche niet kent? Perfect!

Je hebt een tekstschrijver op het oog, maar hij/zij is niet bekend met jouw branche. Zoek niet verder, zou ik zeggen. Kennis van je branche is in dat stadium niet zaligmakend. Sterker nog, een tekstschrijver met beperkte kennis van de branche heeft iets waar voorkennis niet tegenop kan.

Een frisse blik

Als iemand geen of beperkte voorkennis heeft, biedt dat een mooi tegenwicht aan jouw gedetailleerde kennis van je branche, bedrijf en producten. Een frisse blik kan nieuwe inzichten opleveren en maakt korte metten met eventueel aanwezige tunnelvisie. Door open vragen te stellen, ontdekt de tekstschrijver wat je beweegt en je bedrijf allemaal biedt.

Of liever gezegd: kan bieden. Wie niet zelf werkzaam is in de branche zal de informatie van verschillende kanten te bekijken en open vragen stellen. Een tekstschrijver zal hierbij ook door de bril van een consument kijken. Dit kan onvermoede inzichten en nieuwe verkoopargumenten geven.

Nieuwe inzichten met de frisse blik van een tekstschrijver.Een voorbeeld: voor de nieuwe beschrijvingen van services van een bedrijf in de ICT branche ben ik intern gaan spitten naar informatie. Toen de eerste versie van de tekst werd bekeken, werd mij gezegd dat de beschrijving van één dienst niet correct was. Degene die dit project aanstuurde dacht niet dat zij 'dat allemaal konden bieden'. Navraag bij de R&D-afdeling leerde dat het product inmiddels wel degelijk deze extra features had. Deze informatie was nog niet doorgesijpeld bij de afdeling Marketing. Het product kon nu nog aantrekkelijker verpakt in de virtuele etalage.

In de klik zit hem de crux

Jullie zullen samen in gesprek gaan over wat je precies voor ogen hebt. Ook als een tekstschrijver wel bekend is met de branche; het is natuurlijk wel de bedoeling dat jouw bedrijf er uitspringt, niet de branche! Jouw enthousiasme en kennis worden in feite aangevuld met vragen die jou weer aan het denken kunnen zetten. In dit proces kun je een goede klik met de tekstschrijver goed gebruiken. Een beetje chemie maakt gesprekken prettiger én productiever. Een (vrijblijvend) kennismakingsgesprek met een tekstschrijver die je op het oog hebt, is daarom heel waardevol.

Jouw passie is het ideale smeermiddel in het werkproces en inspireert als vanzelf. Een tekstschrijver denkt met je mee, maar vermijdt clichés en gaat op zoek naar nieuwe invalshoeken. Alle informatie die dit oplevert wordt vervolgens vertaald naar een aantrekkelijke tekst. Ook de stijl zal naar behoefte aangepast kunnen worden. Niet onbelangrijk: ondertussen kun jij gewoon verder met je kernactiviteiten.

Kortom: kennis kan aangevuld worden. Het gaat erom wat ermee wordt gedaan. Daarom is het enige kennis- en ervaringsniveau dat er echt toe doet bij een tekstschrijver de ervaring op het gebied van tekstschrijven. De rest groeit vanzelf. Nou ja, bijna vanzelf.