Zakelijk bloggen: durf beknopt te zijn

 10 februari 2015

Het regent momenteel adviezen om vaak te bloggen en daarbij een flinke lap à 1500-2000 woorden te produceren. Goedemorgen. Dat is zo'n vier A4-tjes. Heb jij tijd om even vier kantjes te lezen voor het geval je er iets aan hebt? Je vindt vast van niet. Waarom zou je jouw klanten dan wel zo'n epistel voorschotelen?

De reden die wordt opgegeven is dat lange teksten een gunstig effect op de SEO hebben. Dat ligt een stuk genuanceerder en ik zal hierna uitleggen waarom. Wees gerust; ik zet een punt na 786 woorden.

Wie is belangrijker: je klant of Google?

Je doelgroep bestaat uit klanten en potentiële klanten. Het is verstandig om bij het schrijven van content rekening te houden met Google, maar uiteindelijk is de klant koning. Alles gaat tegenwoordig snel. Iedereen is druk. We lezen veel tekst op een relatief klein scherm van een telefoon of tablet. Nek iets omlaag gebogen, in een licht oncomfortabele houding.

Houd die gedachte vast.

Stel, je had je verhaal in 600 woorden kunnen doen, maar je denkt dat je op minstens het dubbele uit moet komen vanwege de SEO. Je haalt er een extra voorbeeld bij, gooit er een anekdote in, voegt een samenvatting toe en plempt er een paar nietszeggende bijzinnen in. Dat schiet al aardig op. Met een paar illustraties onderbreek je de visueel onaantrekkelijke woordenbrij en door het gebruik van kopjes leidt je de lezers door het verbale moeras. Dan kunnen ze de tekst scannen en er uithalen wat ze nodig hebben. Ja?

Je wilt je klanten dus extra moeite laten doen om de nuttige informatie te vinden?

Content samenstellenEen blog of ieder ander item dat opzettelijk is uitgesmeerd over extra veel woorden en daardoor veel non-informatie bevat, wordt een zoekplaatje. Het is geschreven voor Google, niet met een focus op de klant.

Dit doet de opgerekte blog met de lezer

Zelfs als de klant besluit te beginnen met lezen – hij kan het ook direct wegklikken – zal hij al snel gebruik gaan maken van de kopjes. De opbouw zal immers zo traag zijn dat hij uit ongeduld of irritatie de tekst gaat scannen, op zoek naar steekwoorden die hem interesseren. Dat is een erg oppervlakkige manier om een tekst door te nemen. Eigenlijk maakt de lezer zich op dat moment gedeeltelijk los van de tekst en daarmee de schrijver. De kans dat je hier een terugkerende bezoeker aan overhoudt is klein.

Maar de Search Engine Optimization dan?

Hoe langer de tekst, hoe hoger Google de informatiewaarde inschat en dat is gunstig voor de SEO.

Deze mantra is de bron van de huidige trend van opgerekte blogs, maar zo'n XL blog past helemaal niet in de lay-out van een moderne website! Allemaal goed doordachte, compacte tekstblokken en dan ineens zo'n lap. Niet prettig om te lezen en bovendien visueel onaantrekkelijk.

Lange blogs zouden i.v.m. de (veronderstelde) informatiedichtheid gunstig zijn voor SEO. Naar de exacte wenselijke lengte van een blog kunnen we alleen maar raden en daarom wordt hoog ingezet op de word count. De extra woordvulling wordt veel te vaak gerealiseerd met een langdradige schrijfstijl en/of het kopiëren van content van andere websites (scraped content). Het resultaat is thin content oftewel een mager verhaal. Het valt namelijk niet mee om wekelijks 1500-2000 woorden lang origineel uit de hoek te komen.

Gekunstelde SEO met thin content heeft geen zin

In dit filmpje van Google Webmasters wordt in detail uitgelegd hoe Google thin content beoordeelt.

Een verhaal met kunst- en vliegwerk opzettelijk rekken voor een hoge word count om zo de indruk te wekken dat een stuk tekst een hoge informatiedichtheid heeft, riekt naar black hat SEO en de normale gang van zaken is dat Google terugslaat met een nieuwe update. Google wil namelijk dat de meest informatieve pagina's bovenaan staan.

Misschien heb jij een lange blog en denk je op basis van het verkeer dat het wel meevalt. Het is zinvol hierbij het aantal bezoekers af te zetten tegen de calls to action. Het aantal views van je blog of een mooie plek in de organische zoekresultaten is niet wat het verschil maakt. Het draait uiteindelijk om het aantal conversies. Een oppervlakkig bekeken blog zal zelden iemand in beweging zetten. Of het moet het wegklikken van het scherm zijn.

Ik verwacht dan ook dat of een gerichte Google update of het besef dat deze strategie niet tot meer conversies leidt deze trend van XL blogs snel genoeg de das om zal doen.

Natuurlijk bestaan er ook interessante lange blogs, maar net als bij elk verhaal, van presentatie tot sterk verhaal, is er een ideale lengte. Daarna wordt het….

Saai

En dat kan echt niet. Denk aan je branding. Zet een punt zodra je je punt gemaakt hebt.