Webdesign verzorgt de eerste indruk, webteksten maken het af

Tekst kan informeren, mensen voor je winnen, je producten helpen verkopen. De juiste tekst op de juiste plek, zonder tikfoutjes: het kan zo veel uitmaken, maar niet alles. Zelfs de meest geoptimaliseerde tekst is kansloos zonder het juiste webdesign. Goede web content draait om de balans tussen tekst en webdesign. Webdesign verzorgt de eerste indruk, webteksten maken het, als het goed is, af.

Dit doet lettergrootte met je tekst

Lettergrootte kan leesgemak en leesplezier maken of breken. Je ogen nemen meerdere letters tegelijk waar tijdens het lezen. Je fixeert steeds op een stukje van 3 cm. breed en 1,5 cm. hoog (bron: Win tijd door snellezen – W. Plevier).

Als ik het lettertype zo groot maak,

gaat het lezen ineens een stuk minder soepel, omdat je dan per fixatie minder letters kunt waarnemen.
Deze heel kleine lettertjes vertroebelen het beeld: krioelende mieren op het kleine oppervlak van je fixatie.

Dit doet het lettertype met je tekst

Het lettertype draagt ook bij aan de waardering van een tekst. Het lettertype kan enorm afleiden, zelfs storen of juist bijdragen aan de boodschap die je probeert over te brengen. Elk lettertype heeft een eigen karakter of sfeer, maakt onderdeel uit van je imago en drukt een stempel op de boodschap die je wilt overbrengen; genoeg reden voor veel bedrijven om een eigen font te laten ontwerpen. Neem dit voorbeeld:

  • Op zaterdag is er gelegenheid om de jubilaris te feliciteren.
  • Op zaterdag is er gelegenheid om de jubilaris te feliciteren.
  • Op zaterdag is er gelegenheid om de jubilaris te feliciteren.

De eerste zin komt neutraal over. Je zult de uitnodiging verder door moeten lezen om een inschatting te kunnen maken wat voor soort gelegenheid het is en een passende kledingcode. De tweede zin doet ouderwets en formeel aan, waardoor je geneigd bent op voorhand een wilde fuif uit te sluiten. De derde zin geeft puur door het lettertype het gevoel dat het een informele gelegenheid wordt, terwijl het ook hier tot op de letter exact dezelfde zin is.

Het scrollen van webteksten

Scrollen. Je ontkomt er niet aan. De tijd dat de trends dicteerden dat scrollen tot een absoluut minimum beperkt moeten worden, is voorbij. De oude stelregel was: de kern van de boodschap moet helder worden zonder eerst te hoeven scrollen. Dat regeltje zou van mij weer in ere hersteld mogen worden, want hij gaat nog steeds op; bezoekers beslissen namelijk binnen enkele seconden of ze op je webpagina blijven of wegklikken. Als ze eerst al scrollend een banner moeten passeren, is je kans misschien al voorbij. Het is in ieder geval zaak om direct daaronder to the point te komen en het geduld van de bezoeker niet verder op de proef te stellen met niet-inhoudelijke mededelingen of een pop up die eerst nog weggeklikt moet worden.

Bij een gebruikersvriendelijk design komt de tekst zonder overmatig scrollen tot zijn recht. Dat begint bij een responsieve of mobielvriendelijke website. Het formaat wordt keurig aangepast aan het apparaat dat de bezoeker gebruikt. Zo hoeft de bezoeker alleen van boven naar beneden te scrollen en vervalt zijwaarts scrollen. Tekstweergave in kolommen of een layout die voor de gehele webpagina met kolommen werkt, waardoor je voor een nieuw item steeds opnieuw naar boven moet, maakt dat de bezoeker veel moet scrollen en dit is een minpunt.

Hoe minder scrolbewegingen, hoe beter de bezoeker zijn aandacht bij de tekst kan houden. Hoe minder moeite de bezoeker hoeft te doen om de gewenste informatie te vinden, hoe welwillender hij tegenover die informatie zal staan.

Het effect van het webdesign op webteksten draait om gebruikersvriendelijkheid

Naast lettertype, lettergrootte en de layout zijn er nog meer designelementen van invloed. De kleurkeuze, grafische elementen en de ruimtelijke indeling van een webpagina (veel of weinig wit tussen de elementen), maken of breken de eerste indruk. Deze elementen neem je immers eerder waar dan de (inhoudelijke) tekst. Ook hebben ze directe invloed op de leesbaarheid, aangezien ze invloed hebben op het contrast en de laadtijd van een webpagina.

Intuïtief navigeren, heldere koppen op strategische plekken, een prettige 'look' en weinig scrollen; het draagt allemaal bij aan de gebruikerservaring en daarmee het effect van de boodschap. Als het design, inclusief de laadtijd, je bezoeker niet voor zich weet te winnen, komt de content niet eens aan de beurt.

Design is de basis, maar een sterke tekst maakt het af

Na deze lofzang op een goed webdesign, zou je bijna de indruk krijgen dat tekst van ondergeschikt belang is, maar niets is minder waar. Tekst is je tool om informatie te verschaffen aan de bezoeker en hem tot een conversie te verleiden, want dát doet het design niet voor je.

Daarnaast speelt tekst in de vorm van on-page SEO ook een voorname rol. De teksten op een website moeten bijdragen aan de vindbaarheid van de website.  In de niet zo goede oude tijd was je met de SEO snel klaar; je koos een keyword en propte dit zo veel mogelijk in een tekst: keyword stuffing. Zo'n tekst was een taaltechnisch draakje en draaide om zoekmachineoptimalisatie in plaats van de klant. Dat werkt niet meer: je klanten verwachten tegenwoordig terecht meer en Google bestraft keyword stuffing.

Het schrijven van webteksten

Webteksten schrijven anno 2015 is je woorden wegen op een goudschaaltje. De opdracht voor de tekstschrijver: lever een prettig leesbare, originele tekst in een beperkt aantal woorden, die én het merk goed (re)presenteert én zoekmachinevriendelijk is én aanzet tot conversie. Het schrijven van webteksten draait om een doelgerichte aanpak, een zorgvuldige woordkeus en schrappen, heel veel schrappen tot je tot de essentie komt.

Branding, vindbaarheid en marketing: het zijn noodzakelijke elementen voor web content. Een goede tekstschrijver kan dit allemaal in één tekst verwerken zonder dat het gemaakt overkomt. Is de website vooral als referentie bedoeld en pleeg je hoofdzakelijk én succesvol acquisitie via andere kanalen, dan kun je overwegen zelf aan de slag te gaan met je webteksten. Is het de bedoeling dat je website onderdeel van je acquisitie wordt, dan is het zeker aan te bevelen om een professionele tekstschrijver in te schakelen voor je webteksten.

Ben je toe aan frisse web content? Ga dan niet alleen op zoek naar een goede tekstschrijver, maar kijk ook kritisch of je toe bent aan een nieuw webdesign of het optimaliseren van het huidige design. Als het totaalplaatje klopt, zul je dat zeker terugzien in de ranking van je website in de organische zoekresultaten van zoekmachines en in het aantal conversies.