De content calendar en de content pyramid succesvol combineren

20 juli 2015

De 'content calendar' is een schema waarin je kunt plannen wanneer je welke content publiceert en waar. Het gebruik ervan wordt aanbevolen om je content marketing evenwichtig te plannen en op te bouwen. De realiteit? Een kalender alleen krijgt dit niet voor elkaar. De oplossing? De content kalender combineren met de content piramide. Geen losse flodders en geen gaten meer, maar gestructureerd en professioneel aan de slag met content management.

Content kalenders genereren geen content

Content calendars are cute and all, but you need ACTUAL CONTENT. – Ron Bronson

Hartstikke leuk die content kalenders, maar je hebt wel ECHTE CONTENT nodig.
Daar slaat Bronson de spijker op zijn kop.

Als tip om er voor te zorgen dat je in een vast ritme (lees: vaak genoeg) content blijft produceren schiet je daarom weinig met een publicatieschema op, want dat is een content kalender in feite. Content kalenders genereren geen content. Mensen genereren content.

Hoe kom je wél verder? Voordat je zinvol aan de slag kunt met geplande content, moet je content productie onder de loep. Dat geldt zowel voor de ideeën als de uitvoering. Originele, sterke content is de kurk waar content marketing op drijft. Alleen content van voldoende kwaliteit genereert meer verkeer naar je website. Daarnaast zal de frequentie van publiceren in de praktijk omhoog gaan zodra je gericht gaat plannen. Bekijk hoe je de productie van content van voldoende kwaliteit en in een regelmatige frequentie kunt realiseren. Wil je alles zelf doen? Schakel je (professionele) hulptroepen in? Pas als je je content productie op orde hebt, kun je met de content kalender aan de slag.

De content kalender combineren met een content piramide

SEO en content marketing strategieHet is slim om een content kalender te combineren met de content piramide. Met een content piramide werk je thematisch en gericht van frequente social media berichten en gerelateerde blogs uiteindelijk naar een whitepaper of zelfs een e-boek toe, waarin het onderwerp in de diepte volledig wordt uitgewerkt. Je biedt je volgers/klanten steeds een beetje meer en het geeft je content samenhang.

Het sterkste punt van deze aanpak is dat je voortaan bewuste keuzes maakt. Je legt niet alleen maar vast wanneer je iets publiceert. Je content piramide helpt je doelen te stellen en stimuleert je om samenhang in je content te creëren. In plaats van je nieuwsbrief en social media als twee afzonderlijke communicatievormen te benaderen, bekijk je je content vanuit een groter, thematisch geheel. De content kalender helpt je vervolgens je content doelgericht en goed getimed naar buiten te brengen.

Maatwerk brengt je verder

Van social media teaser tot whitepaper: ben jij dat wel? Voor veel bedrijven is dat een brug of twee te ver. Houd in de gaten wat je nodig hebt. Voor wie zich wil presenteren als deskundige of influencer is het natuurlijk belangrijk om de gehele piramide inclusief whitepapers, webinars en e-boeken te doorlopen. Je moet immers laten zien dat jij die kennis en kunde hebt. De uitgebreide content piramide gecombineerd met de content calendar is voor de deskundige en influencer (in de dop) een must.

Voor de meeste bedrijven geldt dat ze willen werken aan: branding, meer verkeer naar hun website & leads. Wie hiervoor content wil produceren kan zich desgewenst beperken tot social media inclusief bloggen. Je kunt je eigen mini-piramide hanteren met social media berichten, gecureerde content en originele blogs, eventueel uitgebreid met long reads (lange blogs of artikelen) en natuurlijk je nieuwsbrief.

Je produceert materiaal voor je eigen doelgroep en je hebt je eigen visie over wat je wilt overbrengen en uitstralen. Content is altijd maatwerk, je kalender en piramide zijn dat daarom ook. Het is iets meer werk, maar maak daarom eerst je eigen content kalender, afgestemd op je eigen content piramide en de social media waar je actief bent.

Aan de slag met de content kalender

Thema's en onderwerpen bepalen de grote lijnen en de raakvlakken tussen de verschillende content. Kijk hierbij niet alleen naar wat toevallig actueel is of een nieuw product dat je wilt introduceren, maar ook naar events in je branche. Je kunt op die manier inhaken bij beurzen, themaweken of –dagen (bijv. de Week van het Brood of de Dag van de Bouw).

Na de keuze voor een thema bepaal je je doel: zoals aandacht voor een nieuw product, meer bezoekers bij je stand op een beurs of de verkoop van een (e-)boek. Daarna bepaal je welke content je voor je doel wilt creëren: een mini-piramide van een blog gesteund door social media berichten of je werkt bijvoorbeeld naar een long read toe.

Als je je content strak wilt plannen en afstemmen, is schrijven 'als het er van komt' niet meer aan de orde. Plan hier tijd voor in én voor alle handelingen er omheen of noteer wanneer het tijd is om je hulptroepen te activeren, zodat je op schema blijft. Bijkomende handelingen zijn bijvoorbeeld het verzamelen of maken van afbeeldingen en het controleren van je content op foutjes én de werking van de begeleidende linkjes.

Deze gestructureerde aanpak vraagt meer toewijding dan ad hoc posten, maar content doelgericht inzetten levert meer op. Dat is gezien de (tijds)investering in content marketing wel zo prettig.