Social media – Diep verankerd en vluchtig tegelijk

Social media kunnen niet meer weggedacht worden en zijn inmiddels diep verankerd in onze belevingswereld, maar de diverse social media platformen zijn geen vaste waarden. Social media platformen zijn in beweging. Beweeg jij mee?

Verschuivingen in de demografie van een social media platform

Een social media platform biedt een aantal functionaliteiten, maar pas in de loop van de tijd ontwikkelen zich gebruikerstrends en een gebruikersetiquette. Denk hierbij aan algemeen geaccepteerde hashtags, dagen waarop de meeste gebruikers actief zijn, frequentie van posten en de gewenste vormgeving van de berichten. Zodra deze trends en etiquette aardig uitgekristalliseerd zijn, wordt het platform transparanter voor gebruikers en neemt (ook) het aantal bedrijven dat er actief wordt sterk toe.

De ontwikkeling van een social media platform gaat op het moment dat jij instapt gewoon door. Op de korte termijn lijkt er weinig te veranderen, maar op de langere termijn blijken social media wel degelijk in beweging. Op jaarbasis is het zeker mogelijk trends te benoemen, zoals in dit overzicht over 2014 met betrekking tot enkele social media giganten.

Zo kan het gebeuren dat je doelgroep op den duur sterker vertegenwoordigd of juist ondervertegenwoordigd is op het social media platform van je keuze. Ook kan het algoritme binnen het social media platform gewijzigd worden, waardoor je bereik beïnvloed wordt. Facebook, bijvoorbeeld, staat er om bekend dat zij regelmatig het algoritme aanpast en sterk beïnvloedt wat gebruikers in hun nieuwsoverzicht te zien krijgen.

Social media: van hot naar not of zelfs exit

Social media selecteren en evaluerenVerschuivingen kunnen zo extreem zijn dat het daadwerkelijk tot het einde van een social media platform kan komen. Myspace kende een leegloop en kreeg in een andere opzet een doorstart, waarbij de content van het oude Myspace werd verwijderd. Dicht bij huis kennen we het voorbeeld van Hyves. Dit eens grootste social media platform in Nederland kende een verschuiving naar een jongere demografie en vervolgens een leegloop die niet meer afgestopt kon worden, met uitzondering van het aandeel gamers. De stekker van het sociale netwerkgedeelte ging eruit en daarmee werden alle inspanningen en opgebouwde credits van de gebruikers weggevaagd, inclusief de zakelijke gebruikers.

Hoewel het geen zin heeft je gek te laten maken door de geruchtenstroom rond Google+ en het vooralsnog fictieve einde van Facebook of Meerkat, is het zinvol de trends te volgen, zodat je op tijd je social media strategie kunt aanpassen. Als er sprake is van een zinkend schip, wordt het niet alleen voor de effectiviteit van je inspanningen, maar ook imago-technisch tijd om te verkassen.

Verschuivingen in social media kunnen ook positief zijn

Verschuivingen brengen zeker ook nieuwe mogelijkheden en kansen voor bedrijven. Instagram heeft zich van een selfie- en foodie-paradijs ontwikkeld in een vruchtbare plek voor bedrijven. De mate van interactie overtreft Twitter vele malen. Ook Pinterest is volwassen geworden.

Ondertussen biedt LinkedIn meer ruimte voor content in de vorm van blogs die de gebruikers kunnen toevoegen. Dit biedt weer mogelijkheden om je als bedrijf sterker en dynamischer te profileren en ook daar sterk in te zetten op content marketing. Facebook biedt in ieder geval momenteel verbeterde organische resultaten voor de bedrijfspagina's op basis van de mate van interactie op je berichten.

Actief op meerdere social media

Je doelgroep kun je op papier afbakenen, maar in de praktijk houdt je doelgroep zich op verschillende plaatsen op. Dit geldt ook voor social media.

Een bedrijf dat op minimaal twee platformen sterk vertegenwoordigd is, geniet een aantal voordelen:

  • Groter bereik en meer naamsbekendheid
  • Sterkere branding en reputatie
  • Meer leads
  • Risicospreiding

Hoewel ik social media als een overduidelijk positieve factor in content marketing zie, hoort risicospreiding, ondanks de bijsmaak bij dit voordeel, er toch erbij. Het kan geen kwaad om je er van bewust te zijn dat de content die je plaatst op een social media platform in feite bij een externe bron wordt geplaatst met eigen gebruikersvoorwaarden en een eigen dynamiek.

De demografie van een social media platform verandert; de vraag is alleen op welke wijze en hoe snel. De populariteit van de diverse social media schommelt. Verder ben je op social media te gast. Je content kan geweerd worden en je gebruikersaccount kan geblokkeerd worden. Het hele social media platform kan in opzet gewijzigd of geheel afgeserveerd worden.

Wie op meerdere social media actief is, bouwt aan een sterker en stabieler virtueel profiel. Het biedt je, wanneer nodig, ook de ruimte om een account los te laten of op een lager pitje te zetten of in te stappen bij een ander platform dat ondertussen wel interessant voor jouw bedrijf is geworden en daar met beleid aan je profiel en bereik te werken.