Loopt je Facebook pagina slecht? 7 snelle oplossingen.

 

Facebook: ik kan ermee lezen en schrijven, maar momenteel lijkt het alsof ik tot een absolute minderheid behoor. Er wordt geklaagd over het uitblijven van zowel interactie als leads. Mijn ervaring is anders, zonder betaalde advertenties. Het bereik van je berichten is, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, niet beperkt tot de personen die je pagina geliked hebben. De potentie is er. Waar gaat het dan mis en belangrijker: hoe fiks je dat?

7 veel voorkomende problemen met Facebook bedrijfspagina's en hoe je die verhelpt:

Zit jouw doelgroep wel op Facebook?

Eerst maar het ongemakkelijkste probleem: is Facebook wel de optimale plek voor jou om je te profileren? Daar kom je achter door de demografie van Facebook te bekijken.

In oktober 2014 was de balans als volgt: Facebook groeit nog steeds. 9,1 miljoen Nederlanders hadden een account (54,5% van de bevolking).

De grootste leeftijdscategorieën zijn:

  • 18-24 jaar – 18,6 %
  • 25-34 – 21,6%
  • 35-44 – 17,9%
  • 45-54 – 16,2%

Bron: Fidene Social Media Marketing 

Beetje bij beetje gaat de gemiddelde leeftijd op Facebook omhoog. Het aantal jongeren dat actief is op Facebook neemt af, maar de jongeren zijn wél de meest actieve groep op Facebook, op de voet gevoeld door de leeftijdscategorie 20-39 jaar. Bron: Marketingfacts

Voor Nederland waren geen cijfers beschikbaar over de verdeling man/vrouw specifiek op Facebook, maar gemiddeld genomen zijn meer vrouwen dan mannen actief op social media: 53% is vrouw en 47% is man. Dit gaat zeker ook voor Facebook op, waarbij, als gespiekt wordt in de Amerikaanse cijfers voor Facebook, de scheve verdeling tussen vrouwen en mannen nog iets groter is dan het gemiddelde.

Een ander aspect is het bezoekersgedrag. Facebook leent zich meer voor B2C activiteit dan voor B2B. Natuurlijk zijn ook veel ondernemers (privé) actief op Facebook, waardoor je met B2B content niet direct een roepende in de woestijn bent, maar dit is wel iets om rekening mee te houden.

Even kort door de bocht: wie mikt op een piepjong publiek, B2B met weinig tot de verbeelding sprekende producten of de 40+ man vist in de kleinere vijvers op Facebook.

Zit jouw doelgroep (ook) op Facebook of ben je bereid voor lief te nemen dat jouw doelgroep relatief klein is op Facebook? Check dan ook de andere tips.

Speel geen verstoppertje

Facebook geeft je veel tools om je pagina een herkenbaar, eigen gezicht te geven en veel informatie over jezelf toe te voegen. Verzuim dit niet. Geef de bezoeker van je pagina zoveel mogelijk informatie op een presenteerblaadje.

Zakelijk gebruik van social mediaOm te beginnen de profielfoto en de omslagfoto. De omslagfoto is sterk beeldbepalend. Het is zonde om hierin alleen maar een afbeelding van je logo te herhalen. Het bewerken van beeld hoeft niet duur of ingewikkeld te zijn. In bijvoorbeeld canva.com kun je zelf een mooie banner maken voor je bedrijfspagina, afgestemd op de maatvoering van het social media platform van je keuze.

Onder 'Info' kun je een schat aan informatie kwijt: praktische bezoekersinformatie, achtergrondinformatie, contactinformatie, een link naar je website, andere social media accounts etc.. Degene die op 'Info' klikt, heeft een meer dan gemiddelde belangstelling voor je bedrijf. Zorg dat er iets te vinden is.

Vergeet Like & Win

Like & Win en Like, Deel & Win acties hebben een lange baard en helpen je niet meer om boven het maaiveld uit te komen. Het trekt behalve oprecht geïnteresseerden vooral veel mensen die worden aangetrokken door de kans gratis iets te krijgen of ze doen mee om de winkansen van een bekende te vergroten. Ze liken omdat het nu even moet. Na afloop maken ze de like ongedaan of negeren je pagina.

Die (extra) pagina-likes heb je niet eens per se nodig. Je berichten kunnen niet alleen in de tijdlijn verschijnen van personen die je pagina hebben geliked, maar ook bij de Facebook vrienden van de persoon die je bericht liket en/of deelt. Anderzijds zijn je berichten niet automatisch zichtbaar in de tijdlijn van de personen die je pagina hebben geliked; Facebook bepaalt op basis van algoritmes wat er in een tijdlijn zichtbaar is. Naarmate je berichten meer reacties en likes krijgen, krijgen meer mensen jouw berichten in hun tijdlijn te zien. Wie je berichten consequent negeert of verbergt, ziet ze op een gegeven moment ook (bijna) niet meer. Wat je daarom in de eerste plaats nodig hebt, is interactie naar aanleiding van je berichten. Interactie vergroot je bereik en dan komen die likes vanzelf wel.

Je 'startkapitaal' van likes kun je opbouwen door bekenden uit te nodigen om je pagina te liken. Dit is absoluut geaccepteerd, maar vink niet je hele vriendenbestand aan; beperk je liever tot personen waarvan je weet of denkt dat ze interesse hebben. Daarna is het een kwestie van likes verdienen. Een like is in feite een gunst die je verdient door een aantrekkelijke pagina te runnen.

Wees voldoende actief op Facebook

Er moet wel iets te beleven zijn op je pagina. Plaats regelmatig nieuwe content. Zorg ook voor tweerichtingsverkeer: plaats niet alleen berichten, maar ga ook de interactie aan met mensen die een vraag of reactie achterlaten op je pagina. Check je pagina regelmatig op nieuwe reacties. Je hoeft niet non stop op social media te zitten, maar dagen laten verstrijken voor je reageert op een vraag, is eigenlijk hetzelfde als dagenlang de telefoon niet opnemen in je bedrijf. Dat doe je ook niet.

Tip: Hoe meer interactie, hoe relevanter je berichten worden beoordeeld in het algoritme. Interactie vergroot het bereik en de zichtbaarheid van je statusupdates. In de statistieken met betrekking tot de interactie tellen jouw reacties óók mee; een extra reden om je actieve volgers aandacht te geven.

Maar post niet te veel!

Het algoritme van Facebook is weer eens veranderd. Sinds medio 2015 hoef ik niet meer actief op zoek naar de pagina's die ik heb geliked, maar komen er steeds berichten van door mij gelikete pagina's in mijn nieuwsoverzicht voorbij. Ook van pagina's die ik al een tijdje niet meer had bezocht. Een hele verbetering voor de zakelijke gebruiker van Facebook. Eindelijk doet Facebook (weer) waar zo ongeveer het hardste om gevraagd werd: het organische bereik is verbeterd! En toen ging het mis.

Berichten op Facebook verdwijnen langzamer uit nieuwsoverzichten dan bijvoorbeeld op Twitter. Berichten die interactie opleveren, krijgen namelijk steeds een zetje naar boven. Als jouw volgende bericht(en) daar in hoog tempo achteraan komen, kunnen ze onwillekeurig het effect van spam creëren. Dit effect is met de nieuwste update van het algoritme fors toegenomen. Als jij de frequentie van je berichten niet aanpast, is er maar één manier om van de 'spam' af te komen: je like ongedaan maken.

Schiet niet met hagel, maar gericht. Zelfs fans van je product willen in hun nieuwsverzicht meer zien dan jouw commerciële boodschappen op elk moment van de dag. Maar houd ondertussen de vinger aan de pols; Facebook kan maar zo weer een andere formule hierop loslaten. Zorg dat je snel aanhaakt bij veranderingen in het algoritme.

Schrijf je berichten op Facebook alsof er wél een karakterlimiet is.

Op Facebook kun je in je statusupdate hele blogs plempen als je wilt, maar het is niet aan te bevelen: het levert een onaantrekkelijk tekstblok zonder enige vorm van opmaak op. Wie actief is op social media checkt de berichten vaak snel even tussendoor op een mobiel. Zorg daarom dat je direct ter zake komt. Een overzichtelijk, bondig bericht maakt meer kans gelezen te worden. Wil je meer tekst of informatie kwijt? Voeg een afbeelding of flyer toe met meer informatie of link door naar een filmpje of webpagina.

Plaats sterke content op je Facebook pagina

Social media worden steeds visueler, dus ook Facebook. Het begrip 'bericht' moet je ruim nemen. Dit kan ook een foto, een filmpje of een link zijn; op Facebook wordt een afbeelding uit de pagina waarnaar je linkt aan je bericht toegevoegd. Je kunt een link op deze manier als visuele ondersteuning meenemen in je statusupdate.

Sterke content is of verpakt in visueel materiaal, of wordt ondersteund door visueel materiaal. Berichten zonder begeleidende foto of een filmpje leveren minder interactie op en hebben daardoor een kleiner bereik. Visueel materiaal kleedt ook je bedrijfspagina in zijn geheel aan en geeft het effect van een collage of scrapbook.

Inhoudelijk is sterke content informatie waar je doelgroep iets aan heeft en/of die amusementswaarde heeft. Natuurlijk wil je leads, maar overdrijf niet met puur commerciële uitingen. Mensen zitten voor hun lol op social media, niet om te shoppen of taaie kost door te worstelen. Ga voor hapklare, aantrekkelijke brokjes informatie die uitnodigen tot interactie en een nadere kennismaking met je bedrijf of product.

Het algemene probleem is dat social media in beweging zijn. Zie ook mijn blog Social media – Diep verankerd en vluchtig tegelijk Wat een paar jaar geleden wel goed werkte, kan inmiddels averechts uitpakken. Facebook is een social media platform waar de veranderingen elkaar in hoog tempo opvolgen met veel proefballonnetjes en onaangekondigde wijzigingen van het algoritme. Om een succesvolle Facebookpagina te krijgen en te houden, is het belangrijk om de vinger aan de pols te houden. Momenteel is het relatief eenvoudig om voet aan de grond te krijgen door een verbeterd bereik van je berichten. Doe er je voordeel mee!

Meer weten over het Facebook algoritme? Check dan ook mijn blog Het effect van het Facebook algoritme op je bedrijfspagina.