Met je bedrijf op Instagram

Het aantal gebruikers van Instagram neemt razendsnel toe. In Nederland zijn er inmiddels 2,1 miljoen gebruikers actief. Het zijn overwegend jongeren die de weg naar Instagram weten te vinden: 58% van de Nederlandse gebruikers van in de leeftijdscategorie 15-19 jaar. De mate van interactie op Instagram overtreft Twitter met gemak. Wie met zijn bedrijf een jonge doelgroep wil bereiken, kan bijna niet om Instagram heen. Zo start je soepel een bedrijfsaccount op Instagram:

Wat is Instagram precies

Instagram is een app. Je maakt een foto via de app of met je mobiel of tablet die je upload in de app. Je kunt het beeld eenvoudig bewerken met zoom en centreren, en een filter kiezen voor een mooier resultaat. Je kunt verder korte filmpjes met de app opnemen of uploaden. Je kunt niet via desktop posten. Het enige wat je via desktop kunt doen, is je profiel bewerken, nadat je via de app een account hebt aangemaakt. Verder kun je er alleen berichten bekijken die je al hebt geplaatst en die van de personen/bedrijven die je volgt.

Dit heb je nodig om te starten op Instagram

De Instagram app is erg basic en draait om gebruik via mobiel. Als bedrijf ga je als het goed is niet impulsief foto's nemen met je mobiel en ad hoc plaatsen. Behalve de app heb je daarom nog een aantal aanvullende tools nodig.

Je kunt berichten plaatsen en verder delen op andere social media zoals Facebook en Twitter. Je kunt ook berichten doorsturen als privébericht. Voor iets simpels als het delen van een bericht van een ander met je eigen volgers, heb je een extra repost (regram) app nodig.

Verder heb je een cloud service als schakel tussen je desktop en mobiel nodig. Je kunt immers geen foto's rechtstreeks vanaf een computer uploaden. Een foto die je met je mobiel maakt, kan wel voldoen, maar moet niet je uitgangspunt zijn. Op een groter scherm kun je de kwaliteit immers beter checken. Via desktop kun je gewoon beeldmateriaal blijven maken, bewerken en archiveren zoals je gewend bent. Via de cloud kun je er op je mobiel of tablet bij.

Het profiel van je bedrijfsaccount inrichten op Instagram

Een Instagram profiel is vrij basic. Er zijn twee interessante elementen: je biografie en een link naar een website. 'Biografie' is een royale benaming voor iets waaraan de meeste accounthouders niet meer dan zo'n 20 woorden en/of emoji's vuil maken. Je kunt er wel meer tekst kwijt, maar Instagram is een app die mobiel wordt gebruikt en door een visueel ingesteld, jong publiek. Pas jezelf daaraan aan en houd het kort. Beschrijvingen met steekwoorden mogen.

Hoe langer je biografie, hoe meer van het onderstaande beeld van je berichten wegvalt in je profiel. Je Instagram account draait om beeld. Zorg dat er genoeg van je laatst geposte berichten zichtbaar is en blijft voor wie je profielbeschrijving aanklikt.

Je kunt in je profiel een link naar je website kwijt. Wees daar creatief mee. In je berichten zijn vermelde linkjes platte tekst die je niet kunt aanklikken. In plaats van naar je homepage te verwijzen, kun je via je profiel bezoekers gericht naar een pagina die aansluit bij je nieuwste Instagram post doorverwijzen, bijvoorbeeld naar je blog of meer informatie over een nieuw product. Ter verduidelijking wijs je je volgers op de actuele link, bijvoorbeeld met de toevoeging 'Link in bio' of de hashtag #linkinbio.

Zo zet je Instagram sterk in

Instagram is ideaal voor visual storytelling. Je hebt bij Instagram wel tools om volgers door te leiden naar je website, maar dat is niet de kern. Het draait om het (opbouwen van het) merkgevoel. Een sterk beeld zegt meer dan 1000 woorden. Beeldmateriaal moet de boodschap vertellen of dragen. Eronder plaats je eventueel een kort bericht. In de loop van de tijd gaat je profiel je verhaal vertellen in beelden.

Starten met een bedrijfsaccount op InstagramEen persoonlijk en/of informeel randje mag juist op Instagram, ook voor B2B marketing. Het vrijwilligerswerk dat je met het team deed, een kijkje achter de schermen, je nieuwste werknemer introduceren: onderwerpen die je in een blog minder soepel kunt verwerken of erg kort zijn voor een blog, komen perfect tot hun recht op Instagram. Het mooie van Instagram is dat je er zo nodig meer tekst kwijt kunt dan op Twitter en veel meer respons krijgt dan op Facebook of Twitter.

Kies je stijl

Hoe herkenbaarder een bedrijf, hoe beter. Een herkenbare signatuur kan in de kleurstelling zitten, thema's en het gebruik van je logo. Kies een duidelijke lijn, maar varieer wel. Alleen maar foto's van hoeveel plezier jullie team heeft of plaatjes met slogans werken niet.

Creativiteit en originaliteit worden erg gewaardeerd. Plaats daarom liefst eigen materiaal. Het auteursrecht is van toepassing op alles wat we posten op social media. Het auteursrecht wordt op de meeste social media platformen met handen en voeten getreden, maar op Instagram is er meer respect voor andersmans materiaal. Strikt genomen heb je dus toestemming nodig om afbeeldingen van een ander te gebruiken of zelfs maar te delen! Toch komt het wel voor. Denk bij het delen van andersmans afbeeldingen (regrammen) vooral aan een leuk beeld dat een medewerker of een tevreden klant over je product heeft gepost. Vraag dus om toestemming en vergeet ook de credits voor de maker van het origineel niet.

Hashtags op Instagram

Onderzoek welke hashtags bij jouw thema's en branche passen. Zo vergroot je je vindbaarheid en geef je tegelijkertijd een aanvullend kader van je bedrijf waarmee je je branding op Instagram opbouwt. Instagram geeft aan hoe vaak een hashtag wordt gebruikt, wat je verkennende onderzoek vereenvoudigt.

Elk social media platform heeft zijn eigen gedragscode. Zo ligt op Twitter het geaccepteerde maximum op 2 hashtags, maar op Instagram kun je losgaan en net zoveel hashtags toevoegen als je wilt. Het is dé manier om gevonden te worden door personen die op onderwerp zoeken en niet op je bedrijfsnaam. Voor een clean resultaat plaats je de hashtags het best in een reactie onder je bericht of gescheiden door 1 of meer witregels. Op de witregel ben je overigens wel gedwongen om een punt te plaatsen: anders verdwijnen de witregels automatisch weer. Met hashtags wat meer op de achtergrond blijft je bericht met het inhoudelijke onderschrift centraal staan.

Volgen + reageren = volgers krijgen

Hashtags vergroten je vindbaarheid, maar je vindbaarheid vergroten en berichten plaatsen, is niet hetzelfde als actief zijn op social media. Social media draait om interactie. Volg daarom anderen en plaats reacties bij andermans berichten. Ga de interactie aan met mensen die reageren op je berichten. Zo wordt je account aantrekkelijker om te volgen.

Instagram is voor een bedrijf, met uitzondering van de extra handelingen om berichten via mobiel te moeten plaatsen, een erg laagdrempelig social media platform. Het is populair, het aantal gebruikers groeit waar je bij staat en de mate van spontane interactie is groot.
Is je doelgroep niet zo piep? Schrijf Instagram niet te snel af. Nieuwe social media worden het eerst omarmd door jongeren en trendsetters. Als het een blijvertje blijkt te zijn – en dat heeft Instagram al lang bewezen – haken de trendvolgers aan. Het aantal 30-plussers dat actief is op Instagram zal zeker nog verder omhoog gaan.