De kracht van positiviteit in content marketing

 15 oktober 2015

'Feestboek', ook wel 'Fakebook' genoemd: het voorleggen van een opgeleukte versie van jezelf en je leven op social media. Oppervlakkig en nep? Welnee. Je neemt de waarheid, maar levert de roze bril er alvast bij. De 'Feestboekers' hebben het juist begrepen: met positiviteit blijf je in je kracht en spreek je meer mensen aan. Dat is sterke content marketing uit het dagelijkse leven.

Positiviteit werkt aanstekelijk en breekt weerstand af. Het is daarmee één van de belangrijkste ingrediënten in content marketing. Ga daarom 'Feestboeken' over je bedrijf. Zo werkt het:

Een positieve boodschap geeft een positieve associatie met je merk

De joviale vriend die zelfs over alledaagse gebeurtenissen smakelijk kan verhalen, staat op elk feestje in het middelpunt van de belangstelling. Voor een gesprek met die bekende die ieder gewillig oor een lange lijst met teleurstellingen en frustraties voorlegt, moet zin worden gemaakt.

Content marketing met een positieve insteekDe content van de vrolijke vriend wordt beter gewaardeerd dan de content van de ander. Zijn boodschap wordt bovendien beter onthouden én vaker gedeeld. Positiviteit maakt hier het verschil.

Bij online content van bedrijven werkt dit in feite hetzelfde. Voordat de inhoud van de boodschap een kans krijgt, moeten eerst drie hobbels worden genomen om de gunst van de lezer te winnen.
1. Eerst het technische stuk: is jouw informatie goed vindbaar (SEO), heeft jouw website een snelle laadtijd, heeft hij een prettige layout met een goed leesbaar lettertype en is hij mobielvriendelijk?
2. De informatie in de koppen moet de aandacht weten te trekken.
3. Als de koppen de aandacht van de lezer vast hebben gehouden en de lezer voldoende van de gezochte keywords naar zijn zin heeft gescand in de tekst, gaat hij proeven aan de tekst. De toon van de tekst gaat nu een rol spelen. Hoe spreek je iemand aan? Hoe benader je de lezer? Hoe positiever de insteek, hoe groter de kans dat iemand verder leest. Daarom bijvoorbeeld geen tekst met een lijstje met dingen die je vooral niet meer moet doen, maar tips hoe je je kunt verbeteren.

Een positieve toon roept bovendien positieve associaties met je bedrijf en merk op. Nog belangrijker: een positief gevoel of de suggestie dat het verkrijgen van een goed gevoel met jouw product mogelijk is, roept eerder op tot actie en dus een conversie.

Waarom negativiteit niet werkt

Een negatieve boodschap of een boodschap met een negatieve ondertoon beklijft niet. Vraag het maar aan de liefdadigheidsinstellingen die er keihard aan moeten trekken om aandacht te krijgen én te houden voor een humanitaire of milieuramp.

Hoe erg ook: een negatieve boodschap zakt snel weg. Je krijgt er geen energie van, geen goed gevoel en je kunt je er niet aan optrekken. Niemand heeft trek in een rotgevoel. We sluiten negatieve informatie daarom het liefst zo snel mogelijk buiten en in één moeite door ook de brenger van het slechte nieuws. Content marketing met een negatieve ondertoon werkt precies hetzelfde. Het schuurt en laat een onbehaaglijk gevoel achter:

‘Als je product X niet gebruikt dan…’
‘Als je niet stopt met deze ongezonde gewoonte, dan…’
‘Alleen losers laten deze kans lopen.’
‘Jouw huis lijkt alleen maar schoon.’

De emotie die je content oproept, wordt door de ontvanger van de boodschap geassocieerd met je merk. Kies je keer op keer voor een belerende, waarschuwende of exclusieve insteek? Dan blijven dat soort associaties met je merk in het onderbewuste hangen.

Vanzelfsprekend zijn er uitzonderingen. Bijvoorbeeld een merk presenteren als 'niet voor iedereen' kan een bewuste keuze voor een niche zijn die trendgevoelig is en niet graag met de meute meeloopt. Maar als je een groot en breed publiek wilt bereiken, loont het echt om je doelgroep te masseren met constructieve, positieve en motiverende content.

Zet een roze bril op bij het creëren van content

Natuurlijk is het in het echte leven niet allemaal koek en ei. Het is de truc is om negatieve punten om te buigen naar iets positiefs.

Kijk maar naar de ommezwaai die de liefdadigheidscampagnes hebben gemaakt: van 'schandalig dat dit vandaag de dag nog aan de orde is' in de jaren 1980 naar 'als we nou met z'n allen doneren, kunnen we nóg meer mensen helpen' anno nu. Het onderliggende probleem dat dringend opgelost moet worden, is nog steeds geen feestje, maar de insteek is veranderd. De kern is niet geven uit schuldgevoel, maar onderdeel van de oplossing te worden, en dat is wél positief en constructief.

Een positieve insteek betekent dus zeker niet dat alles wat niet leuk en gezellig is maar onder het tapijt moet verdwijnen. Het positieve zit hem dan in de insteek én de (gesuggereerde) uitkomst. De uitgelezen vorm om de weg van nadeel naar voordeel uit te lichten is storytelling. Een verhaal is immers pas een goed verhaal als er minstens één plotwending in zit. Als het hele verhaal van A tot Z alleen maar 'leuk' is, spreekt het niet aan. Wie tegenslag weet te overwinnen, kan zich beroepen op allerlei - daar zijn we weer - positieve kwaliteiten, zoals doorzettingsvermogen, visie én menselijkheid.

Sterke content met een feel good kantje 

De beslissing om al dan niet tot een aankoop over te gaan, wordt mede bepaald door het onderbuikgevoel. Geef klanten daarom echt het gevoel dat ze gewaardeerd worden en serieus worden genomen. Content die klanten daarin tegemoet komt en hen op een aantrekkelijke manier uitnodigt om kennis te maken met jouw product, heeft zeker een streepje voor. Kiezen voor positieve content is puur een kwestie van benadering. Inhoudelijk doe je geen concessies aan je content.