Web content die van je eigen kracht uit gaat

Het zal veel tekstschrijvers bekend voorkomen: de vraag van een opdrachtgever om webteksten te schrijven in de stijl van de websites van succesvolle concurrenten uit zijn branche. Maar waarom zou je dat als bedrijf doen? Als je jezelf weet te onderscheiden en zo je eigen niche vindt, sta je sterker dan wanneer je in het vaarwater van een concurrent probeert te opereren. Dat is makkelijk gezegd en zo help je iemand natuurlijk niet aan goede en passende webteksten. Zo kom je wel verder:

Waarom kijk je naar de teksten van de concurrent?

Als mij in eerste instantie wordt gevraagd web content naar een bepaald voorbeeld te leveren, wil ik graag weten wat de motivatie achter dat verzoek is. Soms wordt er gedacht dat het dan sneller gaat, omdat je je op een voorbeeld kun richten. Of zelfs dat kopiëren, plakken en dan waar nodig aanpassen aan dat bedrijf een optie is.

Unieke content voor sterke content marketingEen bonafide tekstschrijver zal gelijk aangeven dat dat geen optie is. Op (bijna) alles wat je op het internet kunt vinden, of het nou teksten, foto's of filmpjes zijn, is het auteursrecht van toepassing. Dat je teksten en afbeeldingen met de huidige software met een paar muisklikken kunt kopiëren, wil nog niet zeggen dat het mag.
Het (gedeeltelijk) overnemen van teksten van de concurrent kan een heel vervelend juridisch staartje krijgen. Aangezien jouw nieuwe teksten er juist niet op mogen lijken, zal het gebruik van tekstvoorbeelden uit de praktijk het schrijfproces ook niet enorm versnellen.

Wat een tekstschrijver wél kan met jouw lijstje met voorbeelden

Knippen en plakken met bestaande webteksten valt af. Behalve het auteursrecht dat op bestaande teksten rust, zou het recyclen van andermans materiaal niet eens in je voordeel werken, maar daarover later meer. Dat wil niet zeggen dat jouw vooronderzoek de prullenbak in kan. Ik hoor graag wat precies de aandacht heeft getrokken op de website van de concurrent. Zo kom je in gesprek over de dingen waarin de klant zich herkent of graag naartoe wil.

Dat is waardevolle informatie, wat tot verrassende inzichten kan leiden. Vaak zit de aantrekkingskracht niet zozeer in de teksten op andermans website, maar werd de opdrachtgever tot elementen in het design van een website aangetrokken: meer wit tussen tekstblokken, het gebruik van een banner, kleurcombinaties, een lettertype of lettergrootte. Dat is ook niet zo vreemd: deze elementen zie je eerder dan dat je echt de teksten gaat lezen.

Daarna zijn de teksten aan de beurt. Zonder de intentie te gaan kopiëren kun je hier toch met een open blik over de schutting kijken wat je concurrent daar doet met:

  • Koppen
  • Toon waarop bezoekers van de website worden aangesproken
  • Gebruik van vaktermen
  • Hoeveelheid tekst
  • Wel/geen nieuwsitems
  • Wel/geen blog
  • Hoeveel informatie neem je op/geef je prijs

De ervaring leert dat de opdrachtgever dan stap voor stap afstand neemt van wat de concurrent doet en gaat benoemen wat hij anders zou willen of mist. En dat is mooi. Nu zijn we op de juiste weg.

Content die de kracht van jouw bedrijf benadrukt

Nog even los van het auteursrecht is er een minstens zo belangrijke reden om vooral niet te doen wat een ander al doet. Met meer van hetzelfde zal je die concurrent niet snel voorbij streven. Het zal je vindbaarheid in Google ook niet verbeteren. Voor succesvolle online content marketing heb je sterke, unieke webteksten nodig. Ik verdiep me daarom graag in wat de klant in huis heeft. Waar sta jij met jouw product of dienst? Waarin zit jouw meerwaarde? Wat maakt jouw product of dienst aantrekkelijk en uniek?

Jouw suggesties van wat je aanspreekt bij de concurrent vormen een aanknopingspunt om in gesprek te gaan. Op het moment dat je aangeeft wat je liever anders zou doen, gaan we in feite jouw nichemarkt en het unieke profiel van jouw bedrijf afbakenen. Dat is wanneer de passie van de opdrachtgever mee gaat spelen, want over je eigen zaak kun je veel beeldender en enthousiaster vertellen dan over wat een ander doet.

De rol van de tekstschrijver in het proces

Een tekstschrijver haakt aan bij jouw passie en kennis. Jij of het team waarmee de tekstschrijver gaat werken, vormt informatiebron nummer 1 in het schrijfproces. Wie op zoek is naar een tekstschrijver doet er daarom goed aan met iemand in zee te gaan met wie het klikt. Die klik zorgt ervoor dat het enthousiasme van de opdrachtgever op een vruchtbare bodem kan landen en wordt vertaald naar sterke content. Verder denkt een tekstschrijver mee en stelt veel, heel veel vragen over je bedrijf, je product en je branche om optimaal zicht te krijgen op jouw niche en jouw unique buyer points. Want dat is wat er straks in de webteksten uit moet springen. Aan de tekstschrijver de taak om vervolgens teksten te schrijven die én compact zijn, én de unique buyer points én de juiste keywords bevatten. Maar ook teksten die ondanks dat ze zo bedacht en doordacht zijn, natuurlijk aanvoelen en je klanten aanspreken.

Aan het einde van de rit is er als het goed is geen tekst naar model van de concurrent, maar een geoptimaliseerde website die op eigen kracht hoge ogen gooit, zowel bij de klant als in Google. Het gaat er tenslotte om dat de nieuwe website van jouw bedrijf in het zonnetje komt te staan, niet de website van je concurrent!