Waarom tekstschrijvers hameren op een kennismakingsgesprek

Veel tekstschrijvers stellen het maken van een kennismakingsgesprek centraal op hun website. Of ze spreken over schrijven voor een opdrachtgever 'als blijkt dat het klikt'. Ik heb zelfs de naam van mijn tekstbureau, Connected Communication, mede op die klik gebaseerd. Soft gedoe? Toch niet. Die ongrijpbare connectie gaat het eindresultaat van de te schrijven teksten namelijk voor een groot deel bepalen.

Een lekker vage, maar ook broodnodige vraag die je jezelf daarom zou moeten stellen als je met een tekstschrijver in zee wilt: klikt het tussen jullie?

Wees gerust: dit gaat niet over theekransjes of foto's van huisgenoten uitwisselen

Natuurlijk kijk je naar de kwaliteiten van een tekstschrijver, de ervaring en het portfolio, maar ook het tarief. Je zou wel gek zijn als je dat niet deed. Tekstschrijvers heb je immers in alle soorten en maten. De vraag is: wat voor soort tekstschrijver past er bij de klus? Een online tekst kun je immers niet vergelijken met een presentatie, beleidsrapport of technische handleiding en elke tekstschrijver heeft eigen specialismes.

Een vraag die hierbij in het verlengde ligt is: welke tekstschrijver past er bij mijn bedrijf? Dit is iets wat je niet direct uit een portfolio kunt halen. Om tot mooie teksten te komen die écht iets over jouw bedrijf zeggen en je helpen je te onderscheiden van de concurrentie, zal je in gesprek moeten met een tekstschrijver. Een lijstje met steekwoorden meegeven, is voor een tekstschrijver niet genoeg om teksten te schrijven die het verschil te maken. Het resultaat zou een nietszeggend stukje tekst zijn dat onder elk merk uit je branche geplakt zou kunnen worden. Je zal dus samen om de tafel moeten voor een goed gesprek. Of twee, drie.

Een gesprek dat niet lekker loopt – ken je dat?

Samenwerking tussen tekstschrijver en opdrachtgeverStel: een gesprek met een potentiële nieuwe leverancier loopt niet lekker. De communicatie verloopt stroef en zijn grapje om het ijs te breken valt niet goed. Je zit duidelijk niet samen op dezelfde golflengte. Hoe groot is de kans dat je die opdracht aan die partij gunt? Klein. De marge om samen tot iets constructiefs te komen is beperkt.

Een tekstschrijver is in feite een leverancier. Natuurlijk selecteer je op prestaties uit het verleden en tarief. Maar dan komt het eerste gesprek. Is het een prettig gesprek? Of toch niet? Laat je je dan nog steeds leiden door het tarief of die ene ronkende referentie in het portfolio?

De klik is het smeermiddel in het werkproces

Wat jij eigenlijk wilt zeggen en bedoelt, moet op papier of online komen. Hiervoor haakt een tekstschrijver aan bij jouw passie en kennis. Jij, of het team waarmee de tekstschrijver gaat werken, vormt informatiebron nummer 1 in het schrijfproces. Verder denkt een tekstschrijver mee en stelt de nodige vragen over je bedrijf, je product en je branche om optimaal zicht te krijgen op jouw niche en jouw unique buyer points. Want dat is wat er straks in de teksten uit moet springen.

De klik zorgt voor een soepel werkproces, snel begrip van de input en dat het enthousiasme van de opdrachtgever op een vruchtbare bodem kan landen en wordt vertaald naar sterke content.

Het eindresultaat moet straks staan als een huis: op je website, bij de tender die je zo graag wilt winnen, tijdens die presentatie of in de vormgeving van je offerte die naar al je klanten gaat. Jouw bedrijfsnaam wordt er immers aan verbonden! Een tekstschrijver kan veel voor elkaar krijgen op basis van ervaring en vaardigheden, maar die individuele touch waardoor mensen echt jouw bedrijf in teksten herkennen en er een goed gevoel bij krijgen, krijg je alleen door in gesprek te gaan met je tekstschrijver. Een optimaal resultaat is wel de tijdsinvestering van een goed gesprek wel waard, toch?

Comments are now closed for this entry