Gecentreerde tekst – een opmaak om met mate te gebruiken

Ook in de vormgeving van teksten heb je trends. Tekst gecentreerd weergeven is enorm populair geworden in web content. Gecentreerde tekst kan een mooie blikvanger zijn, maar je doorbreekt wel het gebruikelijke patroon waar lezers op zijn getraind: het lezen van links uitgelijnde tekst. In een enkele zin is dat geen enkel probleem, maar steeds vaker zie je hele tekstblokken met gecentreerde tekst. Bij tekstblokken kun je tekst beter links uitlijnen. Dat zit zo.

Lezen begint niet met leuke content, maar met een uitnodigende vormgeving

Bij (web)teksten die zijn bedoeld om te werven en te overtuigen, is het niet alleen belangrijk is wat er staat. Voordat je ook maar een letter hebt gelezen, zie je eerst het totaalplaatje: de lay-out en het design. Vormgeving gaat vóór het eigenlijke lezen. Om mensen uit te nodigen om een tekst te gaan lezen, moet je het totaalpakket optimaliseren:

  • een aantrekkelijk design
  • een goed leesbaar lettertype
  • Overzichtelijke tekstblokken, dus niet te groot en weinig scrollen
  • keywords gebruiken zodat de lezer snel kan zien of de tekst aansluit bij zijn vraag of interesses

Gecentreerde tekstblokken zien er speels uit en minder massief, maar ze zijn niet overzichtelijk. Tijdens het lezen fixeer je steeds op een stukje beeld van 3 cm breed en 1,5 cm hoog. Een lezer kan razendsnel door een tekst gaan, zo lang hij in een vast ritme en met gelijkmatige sprongetjes zijn fixatie kan verplaatsen. Dat werkt het beste met de goede, oude links uitgelijnde tekst.

Bij een gecentreerde tekst moet de lezer immers per regel het beginpunt opzoeken en de draad van het verhaal vervolgens weer oppakken. Dat leest niet prettig. Dit probleem geldt bij gecentreerde tekst voor zowel het scannen van de tekst op keywords als het daadwerkelijk lezen ervan.

Gecentreerde tekst vergroot de bounce rate

Met het gigantische aanbod van informatie op het internet draait het bij het winnen van de gunst van de bezoeker van je website om snelheid:

  • een korte laadtijd van je website
  • relevante informatie in beeld krijgen zonder eindeloos klikken of scrollen
  • tekstblokken die je goed kunt scannen op relevantie

Gecentreerde tekst maakt je tekst slechter scanbaar en leesbaar: het onderbreekt het optimale leesritme en werkt vertragend. Alles waarmee je het de bezoeker van je site lastig maakt, vergroot de kans dat hij afhaakt, de pagina wegklikt en verder zoekt. En zo kan zoiets simpels als 'tekst eens een keertje anders verwerken' de bounce rate van een pagina vergroten.

Vernieuwing is goed. Een speelse presentatie natuurlijk ook, maar zoek die vernieuwing liefst zo min mogelijk in gecentreerde tekst. Zoals bij elke regel zijn er uitzonderingen: gecentreerde tekst kan heel mooi staan in korte tekstfragmenten zoals koppen en onderschriften.