Co-bloggers, gastbloggers en ghostwriters – zonder hoofdpijn een goed gevuld blog

Tips & tricks genoeg hoe je liefst wekelijks nieuwe content aan je bedrijfsblog toevoegt. Die tips hameren erop wat jíj moet doen om dit voor elkaar te krijgen, terwijl bloggen waarschijnlijk voor jou geen core business is en dus helemaal niet hoog op je to do-lijstje zou moeten staan! Gelukkig heeft niemand ooit gezegd dat je het helemaal alleen moet doen.

Co-bloggers

In teamverband bloggen is een mogelijkheid die nogal eens over het hoofd wordt gezien. Zonde! Met één of meer andere personen lever je om de beurt een blog af. Co-bloggen is niet hetzelfde als iemand af en toe een gastblog gunnen op jouw blog. Het gaat in principe om een vast team dat uit naam van jouw bedrijf/merk bijdragen levert aan het blog; zo kun je goede afspraken maken over wie wat doet en de onderwerpen verdelen. De voordelen zijn groot:

  • Continuïteit van het blog.
  • Variatie binnen het blog.
  • De mogelijkheid om een nog breder en groter publiek aan te spreken.

Drukke tijd? Vakantieperiode? Even geen inspiratie? Door met anderen samen te werken aan het blog kun je dit soort hobbels eenvoudig nemen zonder dat de continuïteit of de kwaliteit van je blog eronder lijdt.

Herkenbaarheid is belangrijk voor een blog, maar dat kun je ook bereiken met een team van co-bloggers. De stijlverschillen of wisselende invalshoeken kunnen juist als smaakmaker fungeren, zo lang je maar goede afspraken maakt over thema's, doelen, kwaliteitsbewaking en frequentie.

Gastbloggers

Heb je intern geen geschikte medeschrijvers of heb je maar af en toe behoefte aan frisse, externe input? Dan kan het periodiek inschakelen van een gastblogger een mooi alternatief zijn. Denk bijvoorbeeld aan een (ervarings)deskundige in je vakgebied. Het mooie is dat een gastblogger in de regel het gastblog ook via zijn of haar eigen kanalen op social media zal noemen, terwijl dit nieuwe verkeer naar jouw website wordt gedirigeerd.

De ghostblogger

Heb je wel ideeën maar nauwelijks tijd om ze uit te werken in een blog? Daarvoor kun je een professionele blogger of tekstschrijver inschakelen. Als je al blogs op je website hebt gepubliceerd, is dat geen probleem. Een tekstschrijver kan de teksten als een ghostwriter zo schrijven dat ze naadloos tussen de bestaande blogs passen.

Een professional kan je anderzijds ook helpen de lat hoger te leggen voor de vorm, inhoud én SEO van je blog. Bloggen en SEO hebben twee kanten. Het toevoegen van nieuwe blogs is een manier om steeds nieuwe content aan je website toe te voegen en zo aan de SEO van de website in zijn geheel te werken. Wil je optimaal profiteren van je blog, dan zorg je ervoor dat het blog zelf ook geoptimaliseerd wordt. Natuurlijk schrijf je als het goed is in de eerste plaats voor je doelgroep, je (potentiële) klanten, maar het is op zijn zachtst gezegd handig om ook naar de vindbaarheid van je blogs te kijken.

Wil je er meer weten over co-bloggen, gastbloggen of het inzetten van een professionele tekstschrijver als ghostwriter voor je blog? Laat dan een reactie achter of stuur me een berichtje.