Hallo Google semantic search, dag keyword stuffing

Webteksten volproppen met één keyword kan écht niet meer. Google is er niet van gecharmeerd in haar pogingen om vooral relevante en kwalitatieve content bovenaan in de zoekresultaten te plaatsen, maar je lezers natuurlijk ook niet. Het levert immers enorm onaantrekkelijke teksten op die niet lekker lezen.

Google heeft het turven van woorden in een tekst en op de sleutelposities, zoals titels en kopjes, ook niet meer nodig om een indruk te krijgen van het onderwerp van een tekst en de relevantie ervan. Ze hebben daar wat anders én beters voor ontwikkeld: semantic search.

Wat is Google Semantic Search

Semantiek is de bestudering van betekenissen in de taal en van de veranderingen in deze betekenissen. Google probeert door verbanden tussen o.a. woorden en locaties te leggen en de context de betekenis van een tekst te doorgronden. Met semantic search kan Google kan niet alleen afleiden wat het onderwerp is van een tekst, maar ook wat de inhoud is.

Door de betekenis van de inhoud van een pagina te doorgronden, kan Google een enorme slag maken in de kwaliteit van de zoekresultaten: de getoonde zoekresultaten komen steeds beter overeen met de intentie achter een zoekopdracht. Dit proces speelt al een tijdje (sinds 2013), maar wordt steeds beter merkbaar in de zoekresultaten.

Typische spamacties waarbij een zoekwoord wordt gebruikt om mensen naar een site te lokken waar uiteindelijk niet dát onderwerp, maar heel andere producten of diensten worden aangeprezen, maken steeds minder kans. Ook het feit dat woorden dubbele betekenissen kunnen hebben en daardoor in teksten over compleet verschillende thema's kunnen voorkomen, wordt steeds beter onderscheiden door Google.

Google Semantic Search is goed nieuws

Google semantic search en keywordsZoekresultaten die op basis van inhoud en betekenis worden weergegeven, bieden een aantal voordelen. Spam krijgt minder kans. Wie een zoekopdracht invoert, krijgt meer relevante treffers. Wat ik vanuit mijn eigen vakgebied bijzonder aantrekkelijk vindt, is dat schrijvers van webteksten meer speelruimte hebben gekregen om natuurlijk aanvoelende, aantrekkelijke teksten te schrijven.

Ook al wilde je een tekst niet vol spammen met één zoekterm, je was voorheen toch gedwongen om een combinatie met enige frequentie let-ter-lijk terug te laten komen in een tekst. Nu Google snapt dat bijvoorbeeld verf, schilderen, kwast, muur en verven bij elkaar kunnen horen en in relatie tot elkaar iets over de inhoud van een tekst zeggen, kun je veel eenvoudiger een mooie, organische tekst schrijven.

SEO is nog steeds belangrijk

Spammen met keywords is voorbij. Schrijven doe je bovendien voor je doelgroep en niet voor Google, want dát zijn je klanten, niet Google. En daarmee zou SEO ook 'dood' zijn zoals hier en daar met enig gevoel voor drama wordt gesuggereerd. Is SEO echt 'dood'? Nou, nee.

Semantic search heeft SEO zonder twijfel veranderd, maar dat wil niet zeggen dat SEO er niet meer toe doet. Om terug te komen op het bovenstaande voorbeeld over het schilderen van een muur: ik krijg 424.000 treffers op de zoekcombinatie 'muren schilderen'. Je staat met je bedrijf toch liever ergens bovenaan tussen die 424.000 treffers. Daar kom je door náást het aanbieden van teksten waar je doelgroep op zit te wachten aandacht te besteden aan SEO. SEO komt er in het schrijfproces bij. Het is geen doel, maar een middel.

Aantrekkelijke teksten voor je doelgroep, ondubbelzinnige teksten voor Google

Goede webteksten draaien om twee dingen: je doelgroep aanspreken met aantrekkelijke content en ervoor zorgen je content gevonden wordt door je doelgeroep. Dit krijg je voor elkaar door teksten in de eerste plaats te schrijven voor je doelgroep, maar ze ook zo formuleren en optimaliseren dat Google deze teksten herkent als geschikt voor je doelgroep.

Het selecteren van relevante keywords en deze verwerken in teksten blijft belangrijk. Dat klinkt tegenstrijdig, maar het is eigenlijk heel logisch. Uiteindelijk zal een tekst aan moeten sluiten bij een zoekwoordcombinatie waarop je graag gevonden wilt worden.

Ook op het niveau van zoekwoorden is het een kwestie van vraag en aanbod. Wie zoekt op een onderwerp (vraag), selecteert de treffers (aanbod) op relevantie. De ingevoerde zoekwoorden zijn voor degene die ze ingevoerd heeft signaalwoorden. Google geeft onder elke treffer flarden tekst weer met daarin de ingevoerde zoekwoord(en) als signaalwoorden dikgedrukt en een klein stukje context.  Je ziet tegenwoordig wel wat variatie, bijvoorbeeld een treffer met in de snippet 'muur schilderen' terwijl de zoekopdracht 'muren schilderen' is, maar de treffers sluiten nog altijd behoorlijk strak bij de gevraagde zoekwoorden aan.  

Wat is er dan veranderd? Je hoeft niet meer zo te hameren op een zoekwoordcombinatie om bij Google het kwartje te laten vallen dat jouw tekst écht over thema X gaat. Dat kun je nu eenvoudig doen door aanvullende informatie te geven over het onderwerp waarin je woorden gebruikt die duidelijk geassocieerd kunnen worden met je onderwerp. Je kunt inhoudelijk meer informatie bieden om je klant tegemoet te komen, zonder het risico te lopen dat je door de eerste de beste spammer rechts wordt ingehaald.

Voor Google is het zaak om content te verzorgen met een duidelijk onderwerp en een ondubbelzinnige context. Sleep geen onnodige tierelantijnen erbij. Als je zijsprongetjes wilt uitdiepen, kun je dat beter op een andere (onderliggende) pagina doen of in een nieuw blog/artikel. Dat is niet alleen overzichtelijk voor Google, maar levert ook hapklare brokken op die lezers goed kunnen overzien.