Je nieuwe website slecht vindbaar in Google – Een case

Je laat een nieuwe website ontwikkelen. Het ziet er mooi uit. Je wacht vol spanning af wat dit voor je business gaat doen. Er gebeurt niks. Je nieuwe website blijft slecht vindbaar in Google. Waar begin je als die dure, nieuwe website niet doet wat hij moet doen: fungeren als digitale winkel mét omzet. Een case.

Een nieuwe website met slechte organische zoekresultaten

Onlangs sprak ik een gefrustreerde ondernemer: zijn prachtige website van amper een jaar oud deed nauwelijks iets in Google. Ondertussen ging er maand in maand uit een substantieel budget doorheen met Google AdWords om toch maar verkeer naar zijn site te genereren. Heel zuur. Zeker omdat hij er van uit was gegaan dat SEO voldoende aandacht had gekregen bij het bouwen van de site. Hij was op zoek naar manieren om de website alsnog een impuls te geven.

Hij had de tip gekregen dat hij de vindbaarheid van zijn site een boost kon geven als hij nieuwe content zou toevoegen en benaderde mij voor het schrijven van nieuwe teksten. Het toevoegen van nieuwe content is wel degelijk een relevante factor in SEO, maar bij mij gingen de alarmbellen af omdat de website nog helemaal niets had gedaan. Mooie teksten toevoegen aan een site die niet loopt zonder inzicht in het probleem is net zoiets zoals als je auto pimpen, maar de APK overslaan.

SEO van een bestaande website - het maken van een plan

Organische zoekresultaten verbeteren van een websiteEerst deed ik een analyse van de website. De 'schade': bijna geen alt tags, alt tags die ruis veroorzaakten door het gebruik van dezelfde afbeelding op verschillende pagina's met een heel ander onderwerp en geen (sterke) meta titels en teksten. De site had verder nauwelijks backlinks, een lage domain authority en een lage page authority, terwijl deze ondernemer al jaren eerder met deze domeinnaam was gestart. Hier was duidelijk werk blijven liggen. Een lichtpuntje: aan de domeinnaam kleefden geen slechte backlinks of andere spam flags die de positie in Google negatief kunnen beïnvloeden.

Wat verder opviel was dat de website veel algemene informatie bevatte: hun producten en diensten kwamen niet lekker uit de verf. Met het plan om nieuwe informatie gericht op producten en diensten toe te voegen, zat de ondernemer op het juiste spoor. We waren het snel eens over een plan van aanpak voor zowel SEO als het toevoegen van nieuwe content.

SEO én conversiemogelijkheden aanpakken

Er zijn meer punten aangepakt, maar de grootste winst werd in deze case behaald met een nieuwe zoekwoordanalyse en on page SEO. De oude zoekwoordanalyse was grotendeels branche-gericht. Dat betekende dat er tot dan toe was ingezet op heel algemene zoekwoorden die dus ook veel concurrentie kennen. Met een zoekwoordanalyse gericht op het bedrijf en de producten en services kun je (ook) inzetten op zoekwoorden met minder concurrentie én trek je kwalitatief betere bezoekers naar je website: mensen die concreet op zoek zijn naar (informatie over) wat jij te bieden hebt.

Aan de hand van de nieuwe zoekwoordanalyse heb ik eerst de bestaande pagina's geoptimaliseerd: delen van teksten herschreven, titels en tussenkopjes aangepast, alt tags bij de afbeeldingen toegevoegd, afbeeldingen ontdubbeld en geoptimaliseerde meta-titels en -beschrijvingen toegevoegd. Hierna heb ik pagina's met nieuwe informatie aangemaakt.

De nieuwe pagina's draaiden concreet om producten en diensten en waren gericht op conversie. Door het accent te verleggen van algemene informatie naar het productportfolio en daar veel vragen weg te nemen, werd de potentiële klant in een veel kortere lijn naar een keuzemoment geleid. De aanpassingen deden al snel hun werk: de organische zoekresultaten verbeterde sterk en de site kreeg meer bezoekers. Vlak daarna begonnen de eerste aanvragen voor een offerte binnen te druppelen.

Eerst organische zoekresultaten maximeren, dan Google AdWords

Met Google AdWords inzetten is natuurlijk niets mis. Het is alleen wel zonde om niet eerst het organische potentieel van je website in de zoekresultaten volledig te benutten. Er hangt aan een nieuwe website met professionele toeters en bellen een behoorlijk prijskaartje. Het is niet meer dan logisch dat zo'n nieuwe 'kostganger' ook gaat werken voor zijn geld. Zodra je je website op orde hebt, komt wat mij betreft AdWords pas in beeld. Zo kan je maximaal sturen op vindbaarheid: organisch én betaald. Bovendien wordt de potentiële klant dan als het goed is naar een site verwezen die up to date is en gericht op conversie. Online gevonden worden is leuk, maar uiteindelijk wil je ook via je website nieuwe klanten binnen halen.

Waar het in het begin al mis ging met de site uit deze case

Om nog even terug te komen op de bron van het probleem van deze site: SEO had in de ontwikkelfase veel te weinig aandacht gekregen. Een geoptimaliseerde website vond de ondernemer uit deze case vanzelfsprekend en dat zou het wat mij betreft ook moeten zijn. SEO hóórt gewoon bij een professioneel ontworpen commerciële website. In werkelijkheid is destijds in hoofdzaak een zoekwoordanalyse uitgevoerd op basis van het verkeer naar de oude website, niet eens op basis waarvan het bedrijf graag gevonden wilde (gaan) worden. De rest van de mogelijkheden is door miscommunicatie blijven liggen.

Een ander punt was een kwestie van voortschrijdend inzicht. Ervaring leerde dat de website ook na vernieuwing nog onvoldoende aansloot bij de informatiebehoeften van de klant.

Ik zie het helaas vaker. Niet iedere webdesigner gaat pro-actief met SEO om. SEO blijft nogal eens liggen als er niet expliciet om wordt gevraagd door de opdrachtgever. Dan blijft het op een strak design en eventueel on page SEO steken. Ben je toe aan een nieuwe website? Spel uit wat je wilt en zoek er de professionals bij die dit voor je kunnen leveren. Bijsturen, zoals bij de website in deze case, is altijd een optie, maar in één keer goed opleveren is natuurlijk veel voordeliger.