Minder spam met het kwaliteitsfilter van Twitter

In augustus 2016 werd bekend gemaakt dat het kwaliteitsfilter van Twitter voor iedereen beschikbaar is geworden. Dit filter is een absolute aanrader voor gebruikers, maar als je je account (vrijwel) hebt geautomatiseerd, heb je een probleem. Dat soort content verdwijnt met het filter grotendeels uit de nieuwsoverzichten.

Het kwaliteitsfilter vs. het filter Alleen personen die je volgt

Twitter heeft twee filteropties: het filter 'Alleen personen die je volgt' en het kwaliteitsfilter, die je beide naar behoefte in de instellingen kunt in- en uitschakelen. Het kwaliteitsfilter gaat een stapje verder dan het indikken van je overzicht naar personen die je volgt. Binnen die selectie wordt bovendien content van lage kwaliteit gefilterd, bijvoorbeeld dubbele Tweets of geautomatiseerde content. Volgens Twitter wordt de content van mensen die je volgt of accounts waar je recent mee de interactie bent aangegaan niet gefilterd, maar dat is niet correct. Ik hoorde bij een groep die deze instelling al sinds een eerdere gedeeltelijke uitrol heeft en ik zie een duidelijk effect: Twitter filtert wel degelijk content van personen die je volgt.

Het effect van het kwaliteitsfilter op Twitter

Er zijn een aantal dingen in korte tijd veranderd. Het volledig lineaire overzicht is niet meer. Hiervoor kwam een overzicht op basis van een algoritme in de plaats. In je Twitteroverzicht kom je nu 4 soorten Tweets tegen:

  • Uitgelichte Tweets – dit is gesponsorde content
  • Terwijl je weg was – Een selectie van Tweets die zijn gepost terwijl jij niet online was
  • Wat je misschien ook leuk vindt – Tweets van buiten je kring van volgers die als suggestie naar voren worden geschoven
  • Een actueel overzicht, al dan niet beïnvloed door het kwaliteitsfilter

Het actuele overzicht zou volgens de informatie van Twitter gewoon content moeten tonen van personen die je volgt, maar hier zie ik duidelijk het effect van het kwaliteitsfilter. Van sommige mensen zie ik helemaal geen Tweets meer of nog maximaal een schamele 5%, terwijl het toch echt accounts betreft die ik volg. Er glipt nog wel eens wat tussendoor, maar de volgende ben-ik-in-beeld trucs halen mijn feed met het filter meestal niet meer of beperkt:

  • Retweets van accounts waarvan de content hoofdzakelijk uit retweets bestaat.
  • Contenttreintjes waarbij verschillende accounts dezelfde content tegelijkertijd posten, bijvoorbeeld promotie van een boek.
  • Via een automatisch proces herhaalde Tweets
  • Back-to-back dubbel of driedubbel geposte Tweets
  • Originele (!) content van heavy users die via bijv. Tweetdeck of Hootsuite met minimale tussenpozen content inplannen.

Wees alert als je je Twitteraccount geheel of gedeeltelijk hebt geautomatiseerd

Zeker op het Twitter zonder algoritme zakten Tweets pijlsnel weer uit beeld. Wat werd gepost als je niet online was zag je nooit, tenzij je het zelf via je Twitterlijsten of individuele accounts actief opzocht. Als je Tweet niet binnen zo'n 20 minuten werd geretweet, was het gauw gebeurd met je content. Dat kon je nog een beetje opvangen door het gebruik van hashtags, maar ook de toptweet en livetweet overzichten Twitter voor bedrijvendrukten je Tweet afhankelijk van de populariteit van de gebruikte hashtag en de populariteit van je Tweet weer vlot naar onderen. Zo werd herhaling de norm voor een tweede of derde kans, want niemand werkt aan content voor een minimaal publiek voor slechts 20 minuten en op andere tijdstippen zijn er weer andere mensen online. Herhaling betekent nieuwe ronde, nieuwe kansen. Een logisch gevolg en het inplannen van Tweets met een tool is daar weer een uitvloeisel van.

Het eruit filteren van geautomatiseerde content wordt expliciet genoemd in de Helpcentrum informatie. Het algoritme van Twitter lijkt vooral over de geautomatiseerde content met een spamrandje te struikelen; de dubbel en driedubbel geposte content met het doel een blokje te vormen in feeds, veelvuldige herhaling van dezelfde memes en tig Tweets per uur. Handmatig lijk je meer speelruimte hebben. Kijk daarom met een kritische blik naar je geautomatiseerde content, want als het filter breed toegepast gaat worden door gebruikers, zal je bereik drastisch verminderen.

 

Twitter bungelt al een tijdje. Veel jonge gebruikers hebben de benen genomen naar het meer visuele Instagram en Snapchat. Gebruikers morren: te veel spam, te veel nepaccounts (bots), te veel trollen die bovendien vrijwel ongestoord los kunnen gaan en te weinig echte interactie. Tweets posten waar geen hond op reageert gaat snel vervelen. Het kwaliteitsfilter lijkt een antwoord van Twitter te zijn op de bestaande malaise. De hoeveelheid spam die in beeld komt, neemt met dit filter in ieder geval enorm af, maar het echte effect komt natuurlijk pas als gebruikers het filter ook daadwerkelijk op grote schaal gaan toepassen.