Wat is de levensduur van een Tweet?

20 minuten. Dat zou de levensduur van een Tweet zijn. Je zou je bijna afvragen waarom je moeite zou doen. Gelukkig is het niet zo beroerd gesteld en kunnen je updates op Twitter best langer mee gaan. Bovendien zijn er tools om dat proces een handje te helpen.

Eerst nog even dit inkoppertje: zorg dat je social media content tip top in orde is en interessant om op te reageren en/of te delen. Van hap-slik-weg-updates kun je niet meer maken dan het is.

Wat is de ‘levensduur’ van een Tweet precies?

Als er wordt gesproken over de 'levensduur van een update' worden er twee dingen door elkaar gehaald: de piek in je traffic en het moment dat je Tweet daadwerkelijk verdwijnt uit de nieuwsoverzichten. Kijk je alleen naar de piek in je bereik en traffic, dan is het meestal binnen een paar uur na het posten gedaan.

Maak van die 20 minuten maar een paar uur

Meer succes op TwitterEen paar uur, ja. Dat klinkt alweer een stuk beter, toch? Na de piek, kort na het plaatsen van de Tweet, is het nog niet einde oefening. Als je content goed is, blijft het balletje nog even doorrollen. Dat begint met het delen van je content. Je gedeelde content krijgt via de nieuwsoverzichten van derden een tweede leven. Dáár is het weer nieuwe content en komt ergens bovenaan in beeld of wordt opgepikt door weer anderen op het profiel van degene die je content heeft gedeeld.

Een andere, nieuwe factor is dat Twitter de chronologische volgorde van weergave van Tweets heeft losgelaten. In de chronologische volgorde zonder enig filter zakten Tweets voorheen inderdaad razendsnel weg. Tegenwoordig zie je als je incheckt op Twitter ook een selectie van content die tijdens je afwezigheid op dat platform is gepost. Jouw content kan uren later nog onder de aandacht worden gebracht onder je volgers die toevallig niet live waren toen jij de Tweet plaatste.

Meer bereik door het kwaliteitsfilter van Twitter

Twitter heeft zichzelf door de overdaad aan spam, botaccounts en trollen flink uit de markt geprijsd, maar voor de goedbedoelende Tweep is er een leuke tool: het kwaliteitsfilter. Hiermee wordt spam grotendeels uit overzichten geweerd. Heb je de weergave in jouw accountinstellingen nog niet veranderd naar het kwaliteitsfilter? Zeker even doen!

Het kwaliteitsfilter heeft nogal een impact gehad. Niet alleen schoont het je startpagina flink op, het bereik van niet-spam is gigantisch gestegen op Twitter. Ik zie via mijn eigen accounts dat het bereik van mijn Tweets gemiddeld is vervijfvoudigd! Dus heb je een Twitteraccount die verstoft en zit je doelgroep op Twitter, dan is het zeker het overwegen waard om weer (meer) werk te maken van je account.

Het algoritme en het kwaliteitsfilter doen alvast een deel van het werk voor je en hebben van die schamele 20 minuten alvast een paar uur gemaakt. Hierna volgt wat je zelf kunt doen.

Plaats je Tweets op strategische dagen en tijdstippen

Algoritmes werken pas echt in je voordeel als een update zich heeft bewezen. Oftewel: na het plaatsen van een Tweet zal je gelijk respons binnen moeten zien te harken. Dat doe je in de eerste plaats door je Tweet te plaatsen op dagen en tijdstippen waarop een hoog percentage gebruikers actief is. Hoe groter de groep mensen die gelijk in aanraking kan komen met je content, hoe beter.

Nog beter: onderzoek en test wanneer je doelgroep online is.  Hoe groter de relevante groep die je update ziet, hoe groter de kans dat je update respons krijgt en opgepikt wordt.

Je doelgroep is vele malen groter dan je aantal volgers. Om je bereik verder te vergroten zet je hashtags in.

Plaats 1 of 2 relevante hashtags bij je Tweet

Hashtags helpen je om content buiten je kring van volgers bij potentieel geïnteresseerden onder de aandacht te krijgen. Juist omdat (zoeken op) een hashtag draait om interesse in een thema of onderwerp is het exacte moment waarop je het bericht hebt gepost minder belangrijk. Zo kan je update nog een tijd nadat het uit de nieuwsoverzichten is verdwenen onder de aandacht komen van personen uit je doelgroep.

De ene hashtag in de andere niet. De hashtag kan zo algemeen en populair zijn dat je content al snel ondergesneeuwd wordt. Je hashtag kan ook zo specifiek of 'creatief' zijn, dat het meer als context bij de update dient dan dat je in redelijkheid kunt verwachten dat mensen erop gaan zoeken. Doe je huiswerk, houd in gedachten wie je wilt bereiken en wees niet bang om te experimenteren.

Een hashtag neemt een hap uit het beschikbare aantal karakters van je Tweet. Het is niet verwonderlijk dat de Twitter-etiquette de grens op 1-2 hashtags legt. Meer hashtags overheersen al snel in zo'n klein tekstblok en maken een schreeuwerige indruk of het oogt als spam.

Het effect van een hashtag bij je Tweet

Twitter heeft een goede zoekfunctie voor hashtags waar grif gebruik van wordt gemaakt. Twitter maakt hierbij onderscheid tussen populaire berichten (Top Tweets) en de meest recente berichten (Live Tweets) waarin de desbetreffende hashtag wordt gebruikt. De zoekresultaten worden automatisch op Top Tweets geselecteerd weergegeven. Als je Tweet het tot deze voorkeursselectie schopt, kan je nog na dagen of bij minder algemene hashtags zelfs na weken nog respons krijgen op je Tweet.

Licht je content uit als vastgezette Tweet

Op Twitter kun je verder een Tweet vastzetten op je profielpagina. Deze Tweet blijft dan bovenaan je profielpagina zichtbaar, gemarkeerd als vastgezette Tweet. Je kunt je Tweet daar zo lang je zelf wilt laten staan. Doordat je hiermee aangeeft dat deze Tweet (voor jou) waarde heeft, trekt het wel degelijk de aandacht. Een (nieuwe) volger die een gebaar wil maken, zal vaak je uitgelichte Tweet kiezen om te liken en/of te delen.

Is je update nog steeds relevant? Post hem dan opnieuw.

Tenslotte kun je dezelfde Tweet ook gewoon een tweede keer of nog vaker posten. Dit is heel gebruikelijk. Houd wel in de gaten wat het algoritme doet. Vlak na elkaar dezelfde content tonen staat wat needy en opdringerig. Kijk ook wat het doet met je profiel: als daar 5x onder elkaar dezelfde content staat, is dat bijzonder onaantrekkelijk. Dat kost je (nieuwe) volgers. Varieer liever met enkele Tweets en voeg regelmatig nieuwe content toe.

Je kunt de afbeelding of link die je met de Tweet naar voren wilt brengen met een andere tekst plaatsen, waarin je een ander aspect belicht of een andere toon gebruikt. Als er meer relevante hashtags van toepassing zijn, kun je variëren met de hashtags. Door te variëren, werk je niet alleen aan een groter, maar ook aan een breder bereik.