Goed voornemen: eindelijk met die Facebook pagina aan de slag!

Beetje apart: voor mijn eigen bedrijf had ik nog steeds geen Facebook pagina. Typisch zo'n gevalletje: bij de klant is het beter op orde dan bij mij. Maar ook: deze pagina is voor het echie en mijn andere pagina's en profielen zijn altijd opgezet als een soort laboratorium waar ik vrijuit experimenteer onder de handle Tatjana Writes. Want dat doe ik liever niet onder mijn bedrijfsnaam. Ja ja, genoeg gesputterd. Het was gewoon de hoogste tijd voor een bedrijfspagina.

Ik experimenteer in eigen keuken en niet bij een ander

Op Facebook, Twitter, Instagram, Twitter, Pinterest en Google+ heb ik accounts met de handle Tatjana Writes, gewoon onder mijn eigen naam. Ik heb die accounts voor eigen gebruik, maar ook voor de nodige proefballonnetjes. Experimenteren met content en content marketing is de basis voor elke content marketeer. Net als Google loopt Facebook echt niet te koop met alle ingrediënten en veranderingen in het recept van hun algoritme. Daar kom je alleen maar achter door de keuken in te duiken en te experimenteren. In mijn eigen keuken, welteverstaan. Met andermans pagina doe je dat natuurlijk niet, maar onder mijn eigen bedrijfsnaam liever ook niet! Dat was smoes 1.

Het gezicht achter Tekstbureau Connected Communication

Uitstelgedrag, want zo'n Facebook pagina doe je niet 'even'

Facebook, ik heb er heel wat blogs over vol geschreven. Via mijn al langer bestaande auteurspagina (een Tatjana Writes account) heb ik me in de ins en outs van een bedrijfspagina verdiept. Het is zo simpel en ingewikkeld tegelijk. Facebook werkt met een algoritme. Je kunt het beste meebewegen met dat algoritme. Doe je dat niet, dan keldert je bereik. Acuut. Er zijn 2 vuistregels:

  1. Post aantrekkelijke content
  2. Post regelmatig, minimaal wekelijks

Natuurlijk gelden die spelregels voor alle social media, maar op Facebook merk je het wel héél snel als je je er niet aan houdt. Ken je dat, die gefrustreerde oproepjes op Facebook: 'reageer alsjeblieft op dit bericht, want anders verdwijnen we helemaal uit de overzichten'? Facebook krijgt in zo'n geval 100% de schuld van het beroerde bereik. Dat klopt niet helemaal. Er gaan nog steeds dingen viral zonder dat er een cent in promotie wordt gestoken. Waarom gaat het viral? Omdat het aanspreekt. Mensen willen erop reageren en het delen. Post dus dingen waar jouw volgers iets aan hebben of wat amusementswaarde heeft.

Facebook is nadrukkelijk een doorgifteluik van (originele) content waarvan zij inschatten of en bij wie het in de smaak valt. Zijn de eerste reacties goed? Dan rekt Facebook het bereik op. Valt het daar ook goed? Dan rekt Facebook het bereik opnieuw op. En zo verder. Maar niet te scheutig, want ze vinden het ook fijn als je betaalt voor meer bereik.

Facebook legt ook druk op. Als je een week niet post, krijg je reminders. Krijg je afgeschermde berichten binnen via je bedrijfspagina en lees of beantwoord je die niet? Ook dan volgen reminders. Doe je daar niets mee of post je dingen die niet in de smaak vallen? Je bereik valt onherroepelijk terug.

Een béétje facebooken voor je bedrijf zit er niet in, als je resultaat wilt. Je gaat ervoor of je laat het. Daar zat ik eerlijk gezegd tegenaan te hikken en kreeg prompt last van uitstelgedrag. Dat was dus smoes 2.

Gas erop met de goede voornemens

De bedrijfspagina voor Connected Communication is een feit. Zat jij net als ik ook te dubben over het al dan niet starten van een bedrijfspagina? Of heb jij een Facebook pagina waar het stilletjes is geworden? Laat je niet gek maken door het Facebook algoritme. Net als een nieuwe pagina kun je een bestaande pagina die verwaarloosd is weer opbouwen. Het begint met goede voornemens én een plan en daarna is het een kwestie van gewoon DOEN!

P.S. Wel doen hè, dat plan maken. Dat is het format wat je pagina niet alleen herkenbaar houdt, maar je ook helpt om op nieuwe ideeën voor content te komen als het over een tijdje onverhoopt minder soepel gaat.