Beeldvullende pop ups negatief voor SEO

Google heeft in het kader van mobielvriendelijk zoeken naar informatie een nieuwe ranking factor aangekondigd. Met ingang van 10 januari 2017 kunnen websites die gebruik maken van beeldvullende pop ups en banners, die toegang tot de eigenlijke content hinderen, minder hoog gerankt worden. Cookiemeldingen, functionele waarschuwingen of banners die niet het hele scherm opslokken, vallen hier buiten*.

Google wil snelle toegang tot content

Het doel van Google Search is dat gebruikers snel antwoord vinden op hun vraag. Wie een zoekresultaat aanklikt, wil toegang tot de content die de titel en snippet hebben beloofd. Beeldvullende reclame of andere niet-gerelateerde informatie die eerst weggeklikt moet worden, vertraagt dit proces. Google speelt hier met haar nieuwe ranking factor op in. Beeldvullende pop ups en banners kunnen met ingang van 10 januari een negatieve invloed hebben op je ranking.

De ene pop up is de andere niet. Cookiemeldingen of bijvoorbeeld een leeftijdswaarschuwing voor bepaalde content zijn functioneel en zelfs wettelijk verplicht. Daar tornt Google niet aan. Ook een banner die niet meer dan 'een redelijk deel van je scherm' in beslag neemt, is geen issue. Google geeft hierbij een voorbeeld waarin de banner minder dan 25% van het scherm inneemt. Google zou Google niet zijn als ze geen ruimte voor koffiedikkijken open lieten. Het is 'een voorbeeld'. Het is de vraag waar de grens precies ligt.

Deze nieuwe factor kán invloed hebben op je SEO

De ervaring leert dat de soep niet zo heet wordt gegeten. Neem de hype Mobilegeddon. Het was uiteindelijk net zoiets als een 12-delige natuurserie over luiaards kijken; als je het over een hele tijd bekijkt, zie je wel wát verschil. De voorkeur voor mobiele websites was ruim van tevoren aangekondigd. Websites werden en worden aangepast. Daarmee verdampt de potentiële impact. Het gebruik van pop ups is ook expliciet aangekondigd en kan aangepast worden. Eenvoudiger nog dan van een niet-responsive website een responsive website maken.

Grote fluctuaties in ranking zie je al een tijdje niet meer. Zoals ze ook nu weer aangeven: 'Vergeet niet dat dit nieuwe signaal maar één van de honderden signalen is die worden gebruikt in de ranking'. Maar ook: 'pagina's waar content bij de overgang van de mobiele zoekresultaten niet eenvoudig toegankelijk is voor de gebruiker kunnen minder hoog ranken'.

Google valt dus vooral over het ongevraagd afschermen van content op mobiele apparaten en ze geven aan dat het invloed kan hebben op de ranking.

Pop ups hebben zeker wél invloed op de bezoekers van je website

Belangrijker nog dan het waardeoordeel van Google, is het waardeoordeel van de bezoekers van je website. Google komt hier alleen maar mee, omdat pop ups die content afschermen bezoekers van websites Google rankt sites met beeldvullende pop ups lagerirriteren. Dat is een veel groter probleem dan de aankondiging van ranking factor nummer zoveel. Bij goed bedoelende bedrijven was het kwartje al aan het vallen. Steeds meer sites tonen pop ups waarmee je bijvoorbeeld wordt uitgenodigd je in te schrijven voor een nieuwsbrief niet bij het openen van de pagina, maar op een later moment.

Eerst de beloofde content tonen, dan pas een pop up met een vraag of aanbod tonen, is pure psychologie van de koude grond: geef iemand eerst de kans om de content die ze willen zien te bekijken, voordat je iets van ze vraagt. De kans dat positief wordt gereageerd op jouw verzoek of aanbod in een pop up, is vele malen groter als de websitebezoeker eerst de gezochte content heeft kunnen bekijken.

Gesponsorde websites met veel banners en pop ups

Bedrijven die beperkt gebruik maken van niet-essentiële pop ups kunnen ermee schuiven of ze verkleinen. Die ruimte heb je. Ik verwacht voor bedrijven met dit soort pop ups geen echte problemen of nadelen. Naar verwachting heeft deze nieuwe factor vooral invloed op sterk gesponsorde sites met veel banners en pop ups. Voor hen grijpt deze rankingfactor in op het verdienmodel.

Door alle toeters en bellen is op dergelijke sites de hoeveelheid content op een pagina al laag en de laadtijd lang. Dat zijn al 2 open deuren aan de min-kant van SEO. Voor dit soort sites zou ik niet te makkelijk redeneren dat het maar 1 factor is van vele. Het is zeker aan te raden om in de gaten te houden wat de uitrol van de pop up factor hier gaat doen.

* Bron: Google Webmaster Central Blog