SEO is dood - Hoe vaak moeten we dat nog horen?

Creëer sterkte content en dan gaat het gebeuren. Punt. Er zijn wat content marketing goeroes die dat graag mogen roeptoeteren. Gevestigde namen of niet, dat is wat kortzichtig. Het internet barst uit zijn voegen van de content. Zie maar eens in beeld te komen. Dat doe je door je content te promoten en hapklaar te maken voor de zoekmachines: een mix van zelfpromotie & SEO.

Een betrokken publiek opbouwen kost tijd en moeite

Die aardige internetgoeroes lijken hun begintijd een beetje te zijn vergeten. Content op je website of social media plaatsen en (min of meer) achteroverleunen werkt alleen als je al influencer bent. Ook zij hebben er in het begin aan moeten trekken. Sterke content alleen is gewoon NIET genoeg.

Op een forum zag ik de vraag of het nog wel zin had om door te gaan met een vlog op YouTube. Het liep niet. Ze was 'al' 4 maanden bezig. Haar vraag was voor het gros van deze mensen uit haar doelgroep het eerste moment dat ze überhaupt hoorden van haar vlogs. Het YouTube kanaal stond op zichzelf en werd verder niet of nauwelijks gepromoot. Ze was bovendien nét voor de zomervakantie gestart. Een periode van 4 maanden is al kort om resultaten te verwachten, maar midden in komkommertijd al helemaal. Gelukkig kreeg ze prompt allerlei leuke reacties, startte op verzoek een gerelateerde Facebook pagina, kreeg abonnees erbij en het aantal views van haar laatste vlogs verdubbelde.
Haar vraag was onbedoeld een missend stukje promotie. Ze weet nu wat haar te doen staat.

Instant succes is een fabeltje. Het kost al gauw een jaar om een loyaal publiek op te bouwen. Je zult je content herhaaldelijk onder de aandacht moeten brengen via verschillende kanalen voor een maximaal bereik. En vergeet je content niet te optimaliseren, natuurlijk.

Het belang van indexeerbare content

Content kun je op veel plaatsen en in verschillende vormen kwijt, natuurlijk, maar een blog, video of een artikel zijn de geijkte formats waar je probleemloos doorlopend nieuwe content kwijt kunt en mensen kunt uitnodigen tot interactie. Dit zijn ook de formats met een gunstige houdbaarheidsdatum. De gemiddelde levensduur van een blogpost is 2-3 jaar.

Content marketing kan niet zonder SEOEen social media update kan daar niet eens bij in de schaduw staan. Een ander minpunt van social media: de content die je daar plaatst, is met name vindbaar op dat ene platform. Een blog kan als geïndexeerde content bovendien een tweede, derde of zelfs vierde leven krijgen, zonder dat jij daar verder veel voor hoeft te doen. Tweets worden tegenwoordig ook wel geïndexeerd door Google, maar duiken maar beperkt in de zoekresultaten op. Geïndexeerde langere content heeft meer bereik, blijft beter hangen en werkt langer voor je door.

Heel eerlijk: een houdbaarheid van 2-3 jaar is natuurlijk geen gegeven. Met grote aanbod van content moet de lat wel hoog liggen. De houdbaarheidsdatum is verder afhankelijk van de duurzaamheid van de informatie in je blogpost. Informatie kan verouderen. 

 SEO & zelfpromotie voor een mooie plek in die index

Indexatie van je content alleen is niet genoeg. Je voert een combinatie van zoekwoorden in. Je krijgt 100+ pagina's met resultaten. Hoe veel pagina's daarvan bekijk jij? De bovenste helft van de eerste pagina in ieder geval. Misschien kijk je nog iets verder, maar bij elke volgende pagina keldert het aantal zoekers. Om gevonden en gezien te worden, zal je in de voorhoede moeten zitten. Met SEO optimaliseer je je content voor (een gunstige) indexatie. Via social media promoot je je content, zodat het boven het maaiveld uit komt en (sneller en gunstiger) geïndexeerd wordt. Op deze manier optimaliseer je je vindbaarheid én vis je in twee vijvers tegelijk: social media en zoekmachines.

SEO is nog steeds springlevend. Zo lang zoekmachines content filteren om tot een selectie van content te komen om te tonen op een zoekopdracht, zullen mensen zo strak mogelijk aan proberen te sluiten bij de gebruikte filtercriteria. We zijn toch niet gek? Ik houd het er liever op dat SEO volwassen is geworden. Het is geen doel op zich, zoals je in de begintijd wel zag: flutteksten volgespamd met een zoekwoordcombinatie. Dat is nu wel klaar. Het begint tegenwoordig allemaal met sterke content. Daar hebben de goeroes dan weer wél gelijk in.