5 situaties waarin een bedrijfsblog niet werkt

Bloggen staat bekend als onmisbare (?) schakel in je content marketing strategie. Goed voor SEO, een geweldige manier om contact te leggen met potentiële klanten en je bestaande klanten betrokken en op de hoogte te houden. Dat is het algemene promotiepraatje. Weg met die tunnelvisie. Kijk liever naar wat bij jouw bedrijf past. Daarom: 5 situaties waarin een bedrijfsblog niet werkt.

1. Je wilt NU traffic naar je website

Het kost ongeveer een jaar om een lezerspubliek op te bouwen. Daarmee is bloggen een langetermijninvestering. Als je weinig traffic naar je website hebt, is het een logischer stap om eerst kijken welke verbeterpunten je website heeft. Als je daarmee aan de slag bent gegaan, kun je kijken wat een voor jouw bedrijf passende vervolgstap is. Maatwerk is altijd beter dan achter de meute aanrennen.

Frisse content toevoegen met het oog op SEO en om herhaald bezoek aan je website interessant te maken, kan ook in de vorm van nieuwsitems, gefaseerd informatie toevoegen aan een website of pagina's updaten. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Verder kun je ook (meer) met social media aan de slag gaan. Actiever inzetten op social media, mits goed aangepakt natuurlijk, heeft sneller resultaat.

2. Het vullen van een blog wordt een probleem

Content kalenders, lijstjes, co-bloggen: soms is het gewoon niet genoeg om een blog met sterke content te vullen. Iemand inhuren is budgettair ook niet altijd realistisch. In kleine bedrijven kan het een onredelijke aanslag op de beschikbare tijd zijn. Heel eerlijk: ga jij je core business verwaarlozen omdat er een wekelijkse blogpost uit moet? Ik niet! Dus laat ook ik met regelmaat een gaatje vallen. Een kwestie van realistisch en praktisch zijn.

Een gaatje laten vallen is niet zo'n punt. Echt niet. Het is wel een probleem als je één of een paar blogposts plaatst en er daarna een definitieve radiostilte valt. Dat ziet er slordig uit. Beter geen blog dan een doodgebloed blog. Heb je zo'n verweesd blog op je website en geen concrete plannen om er weer werk van te maken? Denk er dan over na om deze offline te halen.

3. Als je bovenop het recept van je bedrijfssucces zit

5 gevallen waarin een bedrijfsblog niet werktJe bedrijf heeft iets moois ontwikkeld en de concurrentie zit je op de hielen, waardoor je je liever op de vlakte houdt. Of de concurrentie in de branche is zo hevig dat je geen herleidbare informatie over projecten of klanten wilt verwerken, omdat je wéét dat de concurrentie dan gelijk contact opneemt met jouw klant. Dat komt voor. Als je je woorden op een goudschaaltje moet gaan wegen en het vooral zo neutraal mogelijk wilt houden, kan je een blog beter laten zitten.

Een blog moet wel meerwaarde hebben. Je blogs moeten extra informatie bevatten of een persoonlijk(er) randje bieden. Algemene informatie kan ook van je website geplukt worden.

4. Jouw product of doelgroep vraagt om visuele content

Hoe jonger je doelgroep, hoe minder ze op tekst ze zitten te wachten. Of je producten zijn visueel sterk. Mode en lifestyleproducten moet je bijvoorbeeld vooral zien. Waar zit je doelgroep? Welke content vinden ze aantrekkelijk? Hoe onderscheid ik mij? Deze drie vragen liggen aan de basis van elk content marketingplan. Komt daar (ook) bloggen uit? Prima! Kun je je doelgroep met visueel georiënteerde content beter bereiken via bijvoorbeeld Instagram, Snapchat, Pinterest, vlogs of plogs? Dan weet je wat je te doen staat.

5. Overaanbod van content binnen de branche

Overaanbod is niet per se een 'nee', maar wel een lastige. In veel branches is al een tsunami aan informatie voor handen. Normaal gesproken zou ik zeggen 'zoek je niche', maar in sommige branches is dat ook al een platgetreden pad. Je zult eraan moeten trekken om boven het maaiveld uit te komen, harder dan voorheen toen online publiceren nog relatief nieuw was en voor iedereen die de uitdaging aan wilde gaan nieuwe mogelijkheden bood.

Het aanbod van content mag dan wel doorstijgen, de hoeveelheid tijd die mensen besteden aan het lezen van content blijft min of meer gelijk. De consequentie van een groot aanbod is dat, om op te vallen en gelezen te worden, de lat steeds hoger komt te liggen en jouw investering in content, zowel qua tijd als kosten, ook.

Is er al overaanbod in jouw branche en niche? Wil je er dan wel aan beginnen en, zo ja, waarom? Sta daar even rustig bij stil. Bekijk al je opties. Die zijn er áltijd. Wil je in de eerste plaats bestaande klanten informeren? Dan doet de concurrentie van andere blogs er niet toe. Moet het onderdeel uit gaan maken van je acquisitie? Zoek naar gaten en kansen in alle beschikbare kanalen. Niet geïntimideerd? Ga voor ludiek & uniek. Of denk groter dan bloggen en zet dan gelijk strak en breed in op content marketing via alle mogelijke kanalen, om zo je concurrent te begraven onder topcontent. Het is de meest prijzige optie, maar het is een strategie.

Content marketing zou altijd maatwerk moeten zijn. Het begint met een haalbaar plan waarmee je je doelgroep daadwerkelijk bereikt. Bloggen is uiteindelijk maar een optie. Een optie die voor veel bedrijven goed werkt, maar toch nog steeds slechts een optie in een rij van mogelijkheden.