Hashtags op Twitter, Instagram en Facebook

Het gebruik van hasthags verschilt per social media-platform, net als de meerwaarde. De basisregels en -functionaliteit voor hashtags op Twitter, Instagram en Facebook:

Hashtags op Twitter

Op Twitter gaan de hashtags van het beschikbare aantal karakters van een Tweet af. Dat is passen en meten, aangezien ze al snel relatief veel ruimte innemen en gaan overheersen. Een uitvloeisel hiervan is dat de ongeschreven regel is dat je 1 à 2 hashtags per tweet kunt gebruiken. Een handige tool: Twitter geeft je bij het invoeren van een hashtag suggesties voor veelgebruikte hashtags die daarbij zouden kunnen passen. Door breed toegepaste hashtags toe te voegen kun je je vindbaarheid van je Tweets op Twitter én in Google verbeteren.

Een hashtag is niet altijd nodig op Twitter. Gebruik je zoekwoord(combinatie) in de lopende tekst van je Tweet? Dan is het niet nodig om er een # voor te plaatsen om je Tweet zichtbaar te maken in de zoekresultaten op die term. Twitter toont je een overzicht met meest recente Tweets en toptweets met betrekking tot een zoekterm, ongeacht of er gebruik is gemaakt van het #-teken. Je kunt je hashtags op Twitter daarom heel gericht inzetten om kort en efficiënt te verwijzen naar een onderwerp of de context te schetsen. Zoals hier:

Hashtags op Twitter Keyword niet gebruikt in lopende tekst en daarom als hashtag toegevoegd.

Hashtags op Instagram

Op Instagram heb je wel alle ruimte én is het sociaal geaccepteerd naar behoefte hashtags toe te voegen om je vindbaarheid binnen Instagram (en via Google) te optimaliseren. Ook hier krijg je al typende suggesties aangereikt, onder vermelding van het aantal afbeeldingen waarbij de hashtag is gebruikt. Instagram heeft verder een goede zoekfunctie voor hashtags. In de zoekresultaten worden de populairste berichten met die hashtag bovenaan getoond, daaronder recente berichten met de hashtag.

Een waslijst van hashtags onder je update kan rommelig ogen. Dat kun je ondervangen door je hashtags in een reactie onder je bericht te plaatsen. Je kunt ook ruimte creëren tussen je post en de hashtags door witregels ertussen te plaatsen. Echte witregels kun je tijdens het aanmaken van een bericht op het eerste gezicht wel toevoegen, maar Instagram laat ze vervallen in de uiteindelijk geplaatste update. Om je witregel(s) te behouden, kun je per witregel een punt plaatsen. Dit principe wordt veel toegepast. Het aantal witregels is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik las zelf altijd 1 witregel in, zoals hier:

Hashtags na witregel op Instagram

Witregel tussen tekst en hashtags op Instagram 'vastzetten' door 1 punt in de witregel te plaatsen.


Hashtags op Facebook

Op Facebook zijn hashtags nog steeds niet lekker ingeburgerd. Je kunt ze gebruiken, maar het slaat nog niet erg aan. Het struikelblok: Facebook stimuleert het gebruik van hashtags niet. Om te beginnen biedt Facebook geen suggesties als je begint met het typen van je hashtag om je te helpen de vindbaarheid van je statusupdate te verbeteren. Verder heeft Facebook geen goede zoekfunctie voor hashtags. Er zijn twee manieren op op Facebook op hashtag te zoeken. Je kunt klikken op een hashtag in een update, waarna meer resultaten met dezelfde hashtag worden getoond. De andere optie is zoeken op een term in de zoekbalk met daaraan toegevoegd een #. Je kunt de zoekresultaten op zoektermen zonder hashtags namelijk niet filteren op hashtags.

Het grootste minpunt: in de zoekresultaten worden eerst 'treffers' zoals pagina's en groepen getoond, aangezien Facebook graag ziet dat je zoveel mogelijk pagina's en groepslidmaatschappen aan je profiel koppelt. Het houdt de Facebookende mens immers langer ingelogd en helpt Facebook jou in kaart te brengen voor commerciële doeleinden. Bij populaire termen moet je vervolgens flink scrollen voor je frisse content van niet-vrienden ziet met de hashtag van je keuze.

Heel apart: als je via Google zoekt op de hashtag van je keuze, krijg je wél relevante zoekresultaten van Facebook-statusupdates met deze hashtag. De indexatie is wel matig. Wie via Google zoekt op een hashtag zal in de regel eerst zoekresultaten uit Twitter en Instagram zien. Je zult er 'Facebook' aan de zoekopdracht toe moeten voegen om gericht te filteren.

 

Zoeken op hashtag in Google

Sterke indexatie van Instagramposts en Tweets


De hashtag op Facebook is een 'net-niet-verhaal'. Hij wordt met name gebruikt om context of sfeer te schetsen om zo extra betekenis aan een update toe te voegen of misverstanden te voorkomen, niet zozeer om op te zoeken of gevonden te worden. Steek daarom niet teveel tijd in het bedenken of selecteren van relevante hashtags bij je statusupdate. Je genereert er immers weinig extra verkeer mee. Omdat de hashtag er maar niet ingeburgerd raakt, ontbreekt er een duidelijke etiquette van wat men op Facebook gepast vindt. Maar wat niet gebruikelijk is, is al snel teveel van het goede. Doseer het daarom liever zoals je bij een Tweet zou doen.