Personal branding op social media - dos en don'ts

Als je op social media profielen en pagina's voor je bedrijf hebt, is een privé-account niet (meer) écht privé. Je bent en blijft een verlengstuk van je bedrijf, een merk: een kwestie van personal branding. Dat betekent nadenken wat je post, regelmatig tot 10 tellen, maar ook een extra kanaal waar je je professionele kwaliteiten kunt etaleren én je bedrijf.

Personal branding: niet alleen voor ondernemers

Iedereen zet zichzelf op een bepaalde manier neer op social media en in het openbaar. Bewust of onbewust. Dat imago kun je heel hip 'personal branding' noemen, maar dat doet er eigenlijk niet toe. Waar het om draait is dat je op social media onwillekeurig een etalage hebt gecreëerd rond je persoon. En verdomd, dat is precies een etalage waar mensen in willen kijken. Uit persoonlijke interesse of professionele (recruiters, HR, klanten).

Personal branding op social mediaWaar ondernemers moeite moet doen om hun doelgroep naar zakelijke pagina's en profielen te lokken, liggen er ironisch genoeg professionele kansen bij het profiel dat je juist niet uit zakelijke overwegingen bent gestart. Mensen volgen nou eenmaal graag mensen. Gepolijste reclame-uitingen kennen we allemaal wel. Jouw persoonlijke social media-'etalage' met dat minder gepolijste kantje willen ze júist zien. Het is een kans om aan je netwerk te bouwen en mensen kennis te laten maken met waar je voor staat en wat je kunt.

Tel tot 10 voor je post of reageert

Alles wat je post, straalt op jou persoonlijk én je bedrijf af. Probeer het van meerdere kanten te bekijken, tel tot 10 en post dan pas. Overdreven? Bedenk dit: social media heeft een manco ten opzichte van persoonlijk contact. Met een statusupdate of reactie val je gelijk, zonder noemenswaardige context, met de deur in huis. Dat kan rauw en uitvergroot bij anderen op hun dak vallen.

Los van personal branding heeft social media nog een manco. Een update of reactie tikken of een bericht delen via je eigen profiel voelt dichtbij en persoonlijk waardoor mensen de neiging hebben méér dan in het dagelijkse leven te delen via social media. Op een bruiloft zou je er niet over piekeren om de microfoon te vragen om even uit te doeken te doen wat je precies van je vorige baas vindt of jouw visie op het knallen van je relatie, terwijl het posten van een statusupdate een aankondiging op nog veel grotere schaal is. En dat doen veel mensen dan weer wel. Gebruik dus niet alleen een filtertje voor je foto's, maar ook voor de inhoud van je updates.

Je hoeft echt niet op eieren te lopen of je te beperken tot beroepsgerelateerde onderwerpen. Neem de belangrijke personen uit je netwerk waarmee je ook privégesprekken voert in gedachten. Als het onderwerpen zijn die je ongeveer in die bewoordingen met hen zou kunnen bespreken, is het geschikt om te delen.

Personal branding is een beetje van jezelf en een beetje van je werk

Via je persoonlijke profielen kun je – gedoseerd - zakelijke profielen en accounts, blogs en vlogs onder de aandacht te brengen. Natuurlijk zonder er een kopie van je zakelijke profiel van te maken, want dat ís er al. Je persoonlijke profiel is een mix van beroeps- en persoonlijke interesses. Hoe persoonlijker het profiel, hoe minder de link met je skills en bedrijf wordt gelegd. Hoe zakelijker, hoe onpersoonlijker en tegelijkertijd professioneler je profiel oogt. Kijk waar je je prettig bij voelt én wat in de smaak valt.

Je social media profiel bestaat waarschijnlijk al een tijdje. Onwillekeurig nam je je professionele interesses mee en deelde je vast ook content van zakelijke profielen om extra aandacht ervoor te genereren. Scrol eens naar beneden om te kijken welke updates in de smaak vielen en welke minder. Dat beetje data heb je alvast om verder je koers te bepalen.

Personal branding vs. privacy

Personal branding betekent jezelf zichtbaar maken op social media. Het begint met een goed gevuld profiel onder je eigen naam en een goede profielfoto. Als je alles van jezelf afschermt, ontneem je mensen immers de kans om je te vinden en beter te leren kennen.

Hoe meer je in beeld komt, hoe meer effect. Dit heeft impact op je privacy en hoe vrij je je voelt bij het posten op social media. Social media zoals Instagram en Twitter kennen maar één privacy-instelling voor berichten en profiel. Op Facebook en Pinterest heb je meer opties. Op Facebook kun je vrienden in groepen onderverdelen en per bericht bepalen met wie je je update wilt delen. Op Pinterest kun je afzonderlijke borden afschermen. Social media die je maar één privacy-instelling gunnen voor al je berichten, kunnen een dilemma vormen. Betrek je ze wel of liever niet bij je zakelijke leven? Een alternatief kan het starten van een nieuw profiel zijn dat je inzet voor personal branding. Noot: Facebook staat meerdere accounts per persoon niet toe. Het aanmaken van meerdere persoonlijke accounts kan leiden tot verwijdering van al je accounts.

Als je privé echt liever privé houdt, is er altijd nog LinkedIn. Een kanttekening: zoals gezegd, of je de focus op je overige social mediaprofielen op je privéleven houdt of niet, je volgers kunnen nog steeds in positieve en negatieve zin een link met je professionele leven en bedrijf leggen. Dat kun je niet wegpoetsen met privacy-instellingen.

Personal branding (ieder geval) op LinkedIn

LinkedIn maakt een verwarde pubertijd door. Het is altijd als een zeer droog-zakelijk medium gebruikt waar je primair een digitale versie van je cv parkeerde, terwijl LinkedIn zélf het platform tegenwoordig als volwaardig social mediaplatform probeert te pushen. Je wordt herinnerd aan verjaardagen van je connecties, die collectief stug worden genegeerd, maar ondertussen zie je duidelijk meer ruimte om buiten je niche te stappen en jezelf breder te presenteren. Ben je groen, maatschappelijk betrokken, innovatief, expert op je vakgebied en/of heb je internationale ambities? Via de mensen en bedrijven die je volgt, de lidmaatschappen van groepen en je bijdragen (updates en reacties) kun je gigantisch veel uitdrukken. Tegelijkertijd is LinkedIn dusdanig zakelijk ingesteld dat je echte privéleven buiten schot blijft.

Personal branding is een kans

Maak een analyse van je sterke en zwakke punten, kies het type content wat je wilt delen en de kanalen waar je die content wilt delen. Zie het al een manier om mensen kennis met je te laten maken, terwijl je er wel voor zorgt dat je ze ervan bewust zijn wat je doet en zorgt dat je sterke punten met regelmaat worden belicht. Mensen doen het liefst zaken met personen die ze kennen. Door personal branding geef je meer bekendheid aan je talenten en help je nieuwe klanten eerder over de streep.

De status van personal brand is echt niet voorbehouden aan influencers. Personal branding gebeurt toch wel, of je er wel of geen werk van maakt: iedereen heeft online een imago en is een 'merk'. Wie er bewust mee aan de slag gaat, haalt er meer uit en kan aan een sterk merk werken. Echt ingewikkeld hoeft het dus niet te zijn. Wat het gecompliceerd kan maken, is dat het ingrijpt in bestaande social mediaprofielen. Wat doe je daarmee? Ga je die (zo nodig) omvormen, creëer je een extra profiel of laat je een profiel buiten beschouwing?

Maak jij al werk van je personal brand? Wat zijn je ervaringen? Laat het me weten in de comments.