Regels voor competities en promoties op Facebook

Het bekende like-deel-win-treintje is in strijd van de Facebook-richtlijnen. Dit is niet nieuw. Wat wél nieuw is, is dat Facebook beter op de naleving hiervan let. Een gewaarschuwd bedrijf telt voor twee. Zo maak je je promoties en competities Facebook-proef:

Facebook-proef voorwaarden voor deelname aan acties

Facebook is heel helder over promoties en competities:

Voorwaarden voor Facebook-pagina's, artikel III, lid E, punt 2:
Promoties mogen worden beheerd op pagina's of in Facebook-apps. Persoonlijke tijdlijnen en vriendschappen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties ('Deel op je tijdlijn om mee te doen', 'Deel op de tijdlijn van je vrienden voor grotere kans op prijzen' en 'Tag je vrienden in dit bericht om mee te doen' zijn bijvoorbeeld niet toegestaan).

Persoonlijke tijdlijnen en vriendschappen zijn...persoonlijk. Iemand mag zélf bepalen wat hij op zijn tijdlijn plaatst. Dat heeft invloed op de manier waarop je de voorwaarden voor deelname aan een promotie of winactie Facebook-proef bepaalt.

Dit mag niet:

  • Vragen je bericht of foto te delen.
  • Vragen zichzelf te taggen in voor hen willekeurige berichten of foto's.
  • Vragen vrienden te taggen in voor hen willekeurige berichten in foto's.


Dit mag wel:

  • Vragen een bericht te liken
  • Vragen om een reactie onder een bericht
  • Vragen om een privébericht


Dit moet je opnemen bij elke promotie-actie

Naast het zorgvuldig bepalen van de manier waarop mensen deel kunnen nemen aan jouw actie, ben je volgens de voorwaarden voor promoties en competities verplicht informatie op te nemen waarin je expliciet aangeeft dat Facebook niets te maken heeft met jouw winactie of promotie.

Voorwaarden voor Facebook-pagina's, artikel III, lid E, punt 2:
Promoties op Facebook moeten:
a. Een complete vrijwaring van Facebook bevatten voor elke deelnemer.
b. Duidelijk aangeven dat de promotie op geen enkele manier is gesponsord, goedgekeurd of wordt beheerd door Facebook of is geassocieerd met Facebook.

Je hoeft je gelikte promotietekst niet te verpesten met deze mond vol. Je kunt dit ondervangen door onderaan kort aan te geven dat de voorwaarden voor promoties en competities van Facebook van toepassing zijn. In Facebook-berichten kun je witregels gebruiken. Doe dat ook! Zo blijft je promo mooi centraal staan.

Het risico van like-deel-win

Het bekende like-deel-win-treintje is in strijd met de Facebook-richtlijnen, net als een oproep tot taggen. Je mag namelijk niet afdwingen dat mensen je bericht delen. Het ook niet toegestaan jezelf of anderen te taggen in berichten of foto's die niets met jou of hun te maken hebben. Dit zijn geen nieuwe regels, maar wat wel veranderd is, is dat Facebook vaker werk maakt van overtredingen.

Als het gaat om het aanpakken van overtredingen van richtlijnen is Facebook niet erg transparant. De gevolgen kunnen variëren van een waarschuwing en het moeten staken van een promotie-actie tot het (tijdelijk) op zwart zetten van je Facebook-pagina. Het aanvechten van dit soort beslissingen staat negen van de tien keer gelijk aan het oplopen tegen een muur. Uitkijken dus.

En het liken van een Facebook-pagina?

Het vragen van een pagina-like als voorwaarde voor deelname aan een winactie wordt niet expliciet genoemd in het rijtje met verboden acties. Na het liken van een pagina verschijnt er weliswaar een bericht op je tijdlijn dat je een bepaald bedrijf leuk vindt, maar er wordt geen content gedeeld of in getagd. Zo geredeneerd zou het wel mogen. Hoe dan ook, pagina-likes zijn (toch) niet de sleutel naar succes via Facebook.

Facebook engagement vs pagina likesBij een winactie met deelname op voorwaarde van het liken van je bedrijfspagina hark je heel willekeurig pagina-likes binnen. Dat levert nauwelijks iets op. Pagina-likes van mensen die ook daadwerkelijk in je merk of bedrijf geïnteresseerd zijn, zijn het meeste waard, vanwege de te verwachten engagement. Zij zullen namelijk sneller en vaker op je berichten te reageren. Die engagement is belangrijk voor het Facebook-algoritme, niet het aantal pagina-likes. Zie ook: Het effect van het Facebook-algoritme op je bedrijfspagina.

Nog even los van wat Facebook allemaal wel en niet wil of belangrijk vindt: willekeurige likers zullen niet snel klant bij je worden. Je hebt meer aan het gestaag bouwen aan een schare trouwe volgers. Ook als je wel om een pagina-like wilt gaan vragen bij een competitie of promotie, leg het accent op je content. Uiteindelijk moet je het daarvan hebben om mensen bij je pagina én bedrijf te betrekken en vervolgens vast te houden.