Goed voornemen: eindelijk met die Facebook pagina aan de slag!

Beetje apart: voor mijn eigen bedrijf had ik nog steeds geen Facebook pagina. Typisch zo'n gevalletje: bij de klant is het beter op orde dan bij mij. Maar ook: deze pagina is voor het echie en mijn andere pagina's en profielen zijn altijd opgezet als een soort laboratorium waar ik vrijuit experimenteer onder de handle Tatjana Writes. Want dat doe ik liever niet onder mijn bedrijfsnaam. Ja ja, genoeg gesputterd. Het was gewoon de hoogste tijd voor een bedrijfspagina.

Lees meer...

De spelregels voor copyright op social media

De formulering was vaag en algemeen. En dan nog bij wijze van een op Facebook te delen bericht. Als u het 'intellectuele eigendom' van die enkele zinnen wilt claimen, schrijf het er dan uitdrukkelijk bij.

Dat was in eerste instantie de reactie die ik kreeg toen ik onlangs een schending van het copyright bij iemand aankaartte. In deze reactie heb je gelijk alle misverstanden over copyright van teksten in het algemeen en copyright van social media content in het bijzonder bij elkaar. Maar hoe zit het wél?

Lees meer...

Wat is de levensduur van een Tweet?

20 minuten. Dat zou de levensduur van een Tweet zijn. Je zou je bijna afvragen waarom je moeite zou doen. Gelukkig is het niet zo beroerd gesteld en kunnen je updates op Twitter best langer mee gaan. Bovendien zijn er tools om dat proces een handje te helpen.

Lees meer...

Minder spam met het kwaliteitsfilter van Twitter

In augustus 2016 werd bekend gemaakt dat het kwaliteitsfilter van Twitter voor iedereen beschikbaar is geworden. Dit filter is een absolute aanrader voor gebruikers, maar als je je account (vrijwel) hebt geautomatiseerd, heb je een probleem. Dat soort content verdwijnt met het filter grotendeels uit de nieuwsoverzichten.

Lees meer...

Een verouderde website, maar geen budget voor een nieuwe - Een case

Een succesvolle ZZP'er heeft weliswaar een website, maar doet er in de praktijk niets mee. Ooit met een bescheiden budget gemaakt, de teksten zelf geschreven en al eventjes niet meer onderhouden. Verouderd, heet dat dan. Het kriebelt. Het liefst zou ze een nieuwe, moderne website willen, die wél leads oplevert, maar die investering komt voorlopig in verband met andere investeringen niet gelegen. Ook twijfelt ze nog wat ze precies wil. Ze zoekt een betaalbare oplossing voor haar probleem. Een case.

Lees meer...

Je nieuwe website slecht vindbaar in Google – Een case

Je laat een nieuwe website ontwikkelen. Het ziet er mooi uit. Je wacht vol spanning af wat dit voor je business gaat doen. Er gebeurt niks. Je nieuwe website blijft slecht vindbaar in Google. Waar begin je als die dure, nieuwe website niet doet wat hij moet doen: fungeren als digitale winkel mét omzet. Een case.

Lees meer...

Reclame via persoonlijke Facebook accounts aangepakt

Een hele tijd ging het goed, maar Facebook pakt het zakelijk gebruik van persoonlijke tijdlijnen sinds kort aan. Een persoonlijk Facebook account gebruiken voor het verspreiden van commerciële content kan leiden tot een Facebook penalty of zelfs het verlies van je account.

Lees meer...

Het effect van het Facebook algoritme op je bedrijfspagina

Een greep uit de klachten over Facebook als het gaat om bedrijfspagina's:

‘Ik heb betaald geadverteerd en het leverde niks op.’
‘500 pagina-likes maar bijna niemand ziet mijn berichten.’
‘Facebook manipuleert de boel!’

Ja, Facebook manipuleert de boel, met behulp van hun algoritme. Aan dat algoritme zitten meerdere kanten, ook gunstige.

Lees meer...

Hallo Google semantic search, dag keyword stuffing

Webteksten volproppen met één keyword kan écht niet meer. Google is er niet van gecharmeerd in haar pogingen om vooral relevante en kwalitatieve content bovenaan in de zoekresultaten te plaatsen, maar je lezers natuurlijk ook niet. Het levert immers enorm onaantrekkelijke teksten op die niet lekker lezen.

Lees meer...