Merkherkenning en het inslijten van je marketingboodschap hebben tijd nodig. Dat vraagt om slim herhalen van je boodschap: consistent, in verschillende vormen en via verschillende kanalen.
Merkherkenning en vertrouwen moeten groeien
Iemand met een klantvraag komt niet zomaar bij jouw bedrijf uit. Is het helder wat je doet en wat je voor je voor klanten kunt betekenen? Wek je vertrouwen?
Merkherkenning en vertrouwen moeten groeien. Dat bereik je door keer op keer de spotlight op je merk, je aanbod en de meerwaarde ervan te plaatsen. Door herhaling slijt je boodschap in. Zo maak je jezelf zichtbaar tussen het gigantische aanbod aan content.
Consistent je marketingboodschap herhalen
Noem het herhaling, noem het zichtbaar zijn. Content marketing begint met consistentie:
- regelmatig relevante content delen
- vasthouden aan een passende, duidelijke marketingboodschap
Breng goed in kaart wat je meerwaarde is voor de doelgroep en welke (koop)argumenten voor hen belangrijk zijn. En houd dat als een rode draad in al je content vast. Op je website, je socials, in al je communicatie. Door je hele klantreis. Met de combinatie van een duidelijke boodschap en herhaling bouw je aan herkenning en overtuigingskracht.
Naast rake content is het de crux om geen gaten te laten vallen. Het effect van je inspanningen zakt anders onherroepelijk weg. In het Engels zeggen ze niet voor niets out of sight, out of mind: uit beeld, uit gedachten.
Slim herhalen: geef je bedrijf smoel
Hetzelfde rijtje updates en blogartikelen tot in den treuren delen? Daar druipt de zielloze automatisering vanaf. Je doelgroep registreert de inhoud al snel niet meer. Er zit geen prikkel in om actie te ondernemen.
Bij slim herhalen blijft de kern van je boodschap gelijk, het jasje varieert. Deel regelmatig verse content in verschillende formats. Keuze genoeg: nieuwsitems, blogartikelen, video, nieuwsbrieven, podcasts, beeld, infographics. Ga voor een combinatie die bij je doelgroep en bij jouw aanbod past.
Door je boodschap consistent, in verschillende vormen en via verschillende kanalen in beeld te brengen, geef je je bedrijf smoel en maak je je aanbod concreet.
Zichtbaar zijn via verschillende kanalen
Als jouw verhaal op verschillende plekken en in verschillende vormen zichtbaar is, wint je boodschap aan overtuigingskracht. Je geeft er je online reputatie een boost mee en verkleint de drempel naar een conversie.
Vertegenwoordigd zijn op verschillende plekken doet meer dan je marketingboodschap nog eens voorbij laten komen. Je straalt er autoriteit mee uit. Het is pure psychologie. Een bedrijf dat op de pagina met organische zoekresultaten (SERP) bovenaan staat én met een advertentie (SEA) of Google Mijn Bedrijf, geeft een sterk signaal af. Strikt genomen biedt je op zo’n moment twee routes naar meer informatie. Tussen de oren druk je je stempel. Hetzelfde effect zie je als een merk bijvoorbeeld op verschillende social media actief is of je bedrijfsnaam wordt al googlend bij de zoeker gekoppeld aan content die die al eerder voorbij heeft zien komen.
Maak je contentplan functioneel en haalbaar
Slim herhalen betekent ook: met een passend budget niet meer tijd en energie dan nodig in content marketing steken. Máák je contentproductie en -spreiding haalbaar.
Je hoeft niet ‘overal’ actief te zijn. Beperk je tot de plekken en formats die relevant zijn voor je doelgroep en je bedrijf. Kies bewust en ga daar actief mee aan de gang. Alleen actuele en relevante content ‘werkt’ voor je. Dat geldt zowel voor de impact van je content, als je SEO en je bereik via de diverse algoritmes op social media.
Zoals hiervoor al gezegd: het gaat om een regelmatige stroom van verse content. Je hoeft niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Gun je sterke content periodiek een nieuwe ronde: het is onmogelijk om je hele doelgroep met één bericht te bereiken. Repurposing van content is je beste vriend en met je medewerkers als je ultieme brand ambassadors maken vele handen licht werk. Uitbesteden kan natuurlijk ook.
Hoe zichtbaar is jouw bedrijf online?
Gerelateerde artikelen:
Overtuigingskracht in je tekst brengen – De basis