Geef je bedrijf een gezicht op LinkedIn

LinkedIn is het niveau van online vergaarbak van cv's al lang ontstegen. Het is met recht een zakelijk social mediaplatform. Zet LinkedIn in om je bedrijf een gezicht geven. Geef je profiel een make-over en kijk ook verder dan je eigen profiel. Betrek bijvoorbeeld ook je medewerkers bij het proces.

 

Pak je LinkedIn-profiel aan

Zorg dat alle gegevens up-to-date zijn en blijven. Maak je profiel en aanwezigheid op LinkedIn op die manier een vast onderdeel van je branding en acquisitie.

  • Pas zo nodig je profielfoto aan
  • Voeg een banner toe
  • Voeg een sterke en aantrekkelijke beschrijving van je bedrijf toe
  • Zorg dat er een logo van je bedrijf bij je werkervaring staat (zie ook hieronder)

Pas op met het toevoegen van (neven)activiteiten. De laatst toegevoegde, actuele functie wordt automatisch achter je naam vermeld. Dan kan er ineens staan dat je de F-jes traint, terwijl je in het dagelijkse leven vooral met andere zaken bezig bent. Dit kun je wijzigen.
Breng je veel wijzigingen aan in je profiel? Zet de knop delen met je volgers even op 'nee' en zet hem alleen op 'ja' bij een wijziging waarop je de aandacht wilt vestigen. Zo 'vervuil' je de tijdlijn van je volgers niet met een veelvoud van updates en het geeft je ook de ruimte en privacy om te experimenteren met verschillende teksten e.d.

 

Maak een bedrijfspagina aan

Maak, als je dat nog niet hebt gedaan, een bedrijfspagina aan. Een geclaimde bedrijfsnaam staat gewoon beter. Plus, als er een bedrijfspagina bestaat, kan het bedrijfslogo toegevoegd worden op je profiel en dat van je medewerkers.

Voeg je bedrijfslogo aan je profiel toe:
Ga in je profiel naar Ervaring. Klik op Wijzig. Verwijder de bedrijfsnaam en voer hem opnieuw in. Je krijgt al typende suggesties, waar nu jouw bedrijf tussen staat. Selecteer en sla op. Je logo wordt automatisch bij de omschrijving van je werkzaamheden geladen.

Aan de bedrijfspagina kun je een banner toevoegen. Dit vlak heeft tegenwoordig een rotformaat: langgerekt en smal, waar ook nog het vlak met bedrijfsinformatie gedeeltelijk overheen valt. Kijk uit met foto's! Een elegant trucje om deze ruimte toch aan te kleden: vul het vlak met de bedrijfskleur(en).

 

Betrek je medewerkers bij de LinkedIn make-over

Op LinkedIn kijken we vooral naar ons eigen profiel, maar als je een eigen bedrijf met personeel hebt, ben jij niet het enige gezicht. Via suggesties bij jouw profiel, medewerkers die de bedrijfspagina volgen of een willekeurige zoekopdracht komen mensen ook bij de profielen van je medewerkers uit. Hun profielen kunnen Haal meer uit LinkedInonderdeel uitmaken van de eerste indruk van je bedrijf of het verzamelen van achtergrondinformatie. De profielen van je medewerkers zijn dus belangrijk!

LinkedIn is een zakelijk social media-platform. Het accent ligt op 'zakelijk'. Daar hoort een verzorgd, professioneel profiel bij met een passende profielfoto. Tenzij je professioneel sporter bent of kampeerartikelen verkoopt, horen daar geen sport- of vakantiefoto's. Laat staan trouwfoto's of stapfoto's. Op je eigen profiel heb je dit zo nodig zo aangepast, maar dat kun je natuurlijk niet voorschrijven aan je medewerkers. Wat wél kan is je medewerkers faciliteren, zodat de drempel heel laag wordt om extra aandacht aan het LinkedIn-profiel te schenken. Uiteindelijk hecht bijna iedereen met een LinkedIn-account er waarde aan hoe ze er over komen.

 

Faciliteer een make-over van de profielen van je medewerkers

Voor een optimale indruk: ga voor een totaalplaatje waarbij jullie je als team presenteren.

  • Stel een goede bedrijfsomschrijving beschikbaar voor een sterk en uniform beeld.
  • Nieuwe bedrijfspagina? Laat je medewerkers weten dat ze het bedrijfslogo kunnen toevoegen bij hun werkervaring.
  • Regel eventueel een fotograaf voor goede profielfoto's.

Nogmaals, het blijft een kwestie van faciliteren. Hoe prettig het ook is als de profielen van je medewerkers jouw bedrijf leuk uit de verf laten komen, de zeggenschap en eindredactie ligt vanzelfsprekend bij hun.

 

LinkedIn is een social media-platform: posten maar!

Maak je bedrijf en wat je doet nog zichtbaarder door zelf content te plaatsen. LinkedIn werkt met een algoritme bij het bepalen welke content in feeds wordt getoond, hoe vaak en hoe lang. Houd om te beginnen rekening met deze twee voornaamste factoren om het maximale uit je content te halen:

  • Native content krijgt meer bereik via het algoritme.
  • Post content met een goede houdbaarheidsdatum.
    Je update kan namelijk met tussenpozen van dagen of zelfs weken meer dan eens bovenaan in feeds getoond worden.