LinkedIn is een social media platform: posten maar!

Geef je bedrijf een gezicht op LinkedIn en kom boven het maaiveld uit. Is je profiel in orde? Dan is de content die je deelt aan de beurt. LinkedIn is een zakelijk social mediaplatform: posten maar!

 

Native content krijgt meer bereik via het algoritme

Native content is content die rechtstreeks op een platform is geplaatst of geüpload. Native content houdt mensen (langer) op een platform en helpt een platform zich te positioneren als informatie- en nieuwsbron. Ook op LinkedIn heeft native content daarom een streepje voor: native content wordt optimaal weergegeven en krijgt meer bereik.

 

Met native content werken aan je naamsbekendheid

Met native content loods je geïnteresseerden weliswaar niet direct naar je eigen website, maar Content plaatsen op LinkedInhet is net als bloggen wél erg geschikt om aan je naamsbekendheid en reputatie te werken.

In de eerste plaats draait het posten van content op welk platform dan ook, zélfs een blogpost op je eigen website, om mensen kennis met je te laten maken en te laten proeven van je deskundigheid. Hoe vaker je naam voorbijkomt, hoe vertrouwder hij klinkt. Het is daarom bijzonder nuttig om jezelf via meerdere kanalen te presenteren en een breder lezerspubliek aan te boren.

 

LinkedIn Publicaties en native video

Om je native content op een aantrekkelijke manier te presenteren, heeft LinkedIn 2 tools: LinkedIn Publicaties en video.

Via LinkedIn Publicaties kun je netjes opgemaakte artikelen aanmaken. De functionaliteit van het direct uploaden van videobestanden is nieuw. Zo nieuw dat deze functionaliteit amper uitgerold is. Juist omdat native video nog zo nieuw is, valt het goed op in de nieuwsoverzichten. Dat maakt het nu het perfect moment om ermee aan de slag te gaan.

Om een video te uploaden: klik op de video-button in het veld voor updates:

LinkedIn native video

 

Het boemerangeffect van het LinkedIn algoritme

Het algoritme van LinkedIn zorgt ervoor dat aantrekkelijk bevonden content meer dan één keer bovenaan in feeds getoond. Dit gebeurt met tussenpozen van dagen of zelfs weken! Zorg dat de (meeste) content die je post niet te tijdsgevoelig is en in no time oud nieuws is.

 

LinkedIn-gebruikers hebben minder last van FOMO

Naast het algoritme is er nog een andere reden waarom je beter geen hyperactuele updates post op LinkedIn die al snel hun relevantie verliezen. Er wordt minder tijd op LinkedIn besteed en minder vaak ingelogd dan op andere social media.

Door het zakelijke sausje ligt het accent op informatie delen en netwerken. Dat triggert geen serieuze Fear Of Missing Out (FOMO). De drive om vaak in te checken ontbreekt hierdoor bij een grote groep. De gemene deler heeft zich hieraan aangepast door overwegend tijdloze en waardevaste content te posten. Dit versterkt het relaxte gebruik van LinkedIn natuurlijk alleen maar verder.

Calculeer in dat je content pas dagen later onder de aandacht je doelgroep kan komen. Wil je bijvoorbeeld verwijzen naar een event? Kondig het minimaal enkele dagen van tevoren aan of kies voor een meer tijdloze terugblik.

 

Beste momenten om te posten op LinkedIn

Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat de meest gunstige dagen dinsdag, woensdag en donderdag zijn. De meest gunstige tijdstippen op die dagen sluiten aan op de werktijden: tussen 7:30 en 8:30 uur, rond 12.00 uur, of tussen 17.00 en 18.00 uur. Daarnaast zijn gunstige resultaten gemeld voor dinsdag tussen 10.00 en 11.00 uur.

Het onderzoek van Hubspot gaat uit van Amerikaanse gebruikers, maar in de praktijk merk je dat ook in Nederland, gedreven door de overduidelijke associatie met werk en carrière, gebruikers rond werktijden actief zijn op LinkedIn.

 

En dan nog dit: hashtags

LinkedIn kent de nodige groeistuipen in het proces waarin het zich in het jasje van volwaardig social media-platform probeert te wurmen. Aan de user experience wordt nog volop gesleuteld. Met hashtags loopt LinkedIn nog achter. In de mobiele versie en app kun je klikken en zoeken op hashtags. In de (Nederlandstalige) desktopversie is dit nog niet mogelijk en wordt de hashtag als zwarte tekst weergegeven. Ondervang het door de hashtags in je update onderaan, na een witregel in te lassen. Zo pak je de hashtags toch mee, maar storen ze niet in de desktopversie.