Doen: voorjaarsschoonmaak van je blog

Inzichten wijzigen, je tone of voice en kernactiviteiten misschien ook. Je oude blogposts blijven ondertussen ongewijzigd online. Ook als ze achterhaald zijn of je doel niet meer dienen. Tot jij daar iets aan doet. Ga opschonen!

De balans tussen SEO en opschonen

Wie blogt doet dat meestal met een dubbele agenda: (potentiële) klanten bedienen én de vindbaarheid van je website verbeteren. Bloggen verbetert je organische vindbaarheid op drie manieren:

  • Je voegt nieuwe content toe (prikkel voor Google).
  • Je verdient backlinks naar je website (prikkel voor Google).
  • Gedeeld via social media en als linkje opgenomen in andermans blogposts komt jouw site en kunde onder de aandacht van een groter publiek.

Met deze formule voor vindbaarheid ligt de focus al snel op méér content toevoegen. Het oude wordt vergeten of mag zekerheidshalve online blijven staan. 'Voor de SEO'. En toch: opschonen moet. Het is nou eenmaal zo dat blogposts geen eeuwigheidswaarde hebben.

Als iets absoluut niet meer voldoet of verwijst naar een bedrijfsactiviteit die je hebt afgestoten, is dat niet het soort content waardoor je gevonden wilt worden.

Zorg dat er alleen content waar je achter staat via jouw website bekeken kan worden. Content die jouw online reputatie en deskundigheid ondersteunt. Gelukkig kan je je blog ook opschonen zonder je vindbaarheid te ondergraven. Zo lang het linkje van het blogartikel intact blijft, kun je alle kanten op. Ook de – volgens voortschrijdend inzicht – goede kant.

Drie manieren om je blog op te schonen zonder je SEO te schaden

1. Update je achterhaalde blogpost

Blog onderhouden - Periodiek blogs updatenHeb je inmiddels meer kennis opgedaan of klopt een blogpost gedeeltelijk niet meer? Fris de inhoud dan op met een update. Herschrijf wat nodig is, voeg nieuwe informatie toe, fris zo nodig de gebruikte bronnen en afbeeldingen op. En voilà, je blogpost kan weer even mee.

Je kunt in je blogartikel vermelden wat je nieuw hebt toegevoegd of wanneer de inhoud voor het laatst is geüpdatet. Het voordeel daarvan is dat je de actualiteit van je blogpost benadrukt, ook als er een publicatiedatum aan hangt die alweer wat verder in het verleden ligt. Overigens kun je in Wordpress de datum van publicatie aanpassen naar een recentere datum. Zo kun je je blog echt een tweede leven geven. Actuele content rankt immers hoger.

 

2. Schrijf een nieuwe blogpost

Schort er zo veel aan je blogpost dat je hem volledig zou moeten herschrijven om tot een goed en actueel stuk te komen? Schrijf dan een nieuwe blogpost waarin je je actuele kennis en inzichten spuit. Zorg wel dat de inhoud substantieel anders is dan van het origineel. Bij grote gelijkenis wordt je 'nieuwe' blogpost door Google aangemerkt als meer van hetzelfde (duplicate content) en kun je een gunstig organisch zoekresultaat op voorhand vergeten.

In je nieuwe blogpost kun je twee dingen doen: doen alsof je neus bloedt en niet verwijzen naar de oude post of gemotiveerd afstand nemen van de oude blogpost. Je kunt bijvoorbeeld opnemen dat er inmiddels zoveel nieuwe ontwikkelingen zijn en je daarom een nieuwe blogpost hebt geschreven.

In de oude blogpost neem je een opmerking op dat de inhoud niet meer actueel is en verwijs je met link naar je nieuwe blogpost. Plaats deze informatie bovenaan, zodat je de tijd van je lezers niet verdoet en je ze gelijk naar de informatie doorstuurt die voor hen echt nuttig is.

 

3. Bij kromme tenen en samengeknepen billen: delete!

Blogonderhoud blogartikelen verwijderenMoet je je in bochten wringen om iets wat krom is recht te breien? Of past iets echt niet meer bij je? Dan is de deleteknop je beste vriend. Soms moet iets gewoon weg. Is dat zonde of schadelijk met het oog op eventuele backlinks? Ik vind van niet. Kwaliteit gaat voor kwantiteit.

Als iets absoluut niet meer voldoet of verwijst naar een bedrijfsactiviteit die je hebt afgestoten, is dat niet het soort content waardoor je gevonden wilt worden. Daarom reken ik de deleteknop in lastige gevallen goed als methode om op te schonen zónder je online vindbaarheid te schaden. Opgeruimd staat - letterlijk - netjes. Die enkele blogpost die roemloos via het valluik wordt afgevoerd, kan je eenvoudig compenseren door er nieuwe, sterke content tegenover te zetten.

 

Het is een groot misverstand dat een website op enig moment 'af' is. Als het goed is, sta jij ook niet stil. Dat moet je terug kunnen zien op een website. In je blog en op je andere pagina's. Ook voor SEO geldt: stilstand is achteruitgang. Actualiteit weegt zwaar voor Google en je websitebezoekers. Opschonen, updaten, aanvullen: maak er periodiek werk van. Plan het desnoods in.