Een website vertalen – Denk aan SEO en doelgroepverschillen

Hoe vlieg je de vertaling van je website aan? Ik wijdde al eens een blog aan het belang van SEO per afzonderlijke vertaalde versie van een website. SEO vertaalt namelijk niet mee. Er is nog iets dat niet mee vertaalt: cultureel bepaalde informatie en de manier waarop je mensen aanspreekt. Niemand heeft gezegd dat er in elke vertaalde versie van je website 1 op 1 hetzelfde moet staan. Optimaliseer liever elke versie apart.

Lees meer...

“Dus jij hebt een tekstbureau. Wat schrijf je dan?”

“Wat doe jij eigenlijk precies?”
Dat is altijd een lastige vraag. Ik houd me bezig met content marketing en dat is breed. Daar ben ik erg blij mee! Juist omdat het zo'n veelzijdig concept is, zijn Content Marketing en ik zulke goede maatjes.

Lees meer...

Beeldvullende pop ups negatief voor SEO

Google heeft in het kader van mobielvriendelijk zoeken naar informatie een nieuwe ranking factor aangekondigd. Met ingang van 10 januari 2017 kunnen websites die gebruik maken van beeldvullende pop ups en banners, die toegang tot de eigenlijke content hinderen, minder hoog gerankt worden. Cookiemeldingen, functionele waarschuwingen of banners die niet het hele scherm opslokken, vallen hier buiten.

Lees meer...

Goed voornemen: eindelijk met die Facebook pagina aan de slag!

Beetje apart: voor mijn eigen bedrijf had ik nog steeds geen Facebook pagina. Typisch zo'n gevalletje: bij de klant is het beter op orde dan bij mij. Maar ook: deze pagina is voor het echie en mijn andere pagina's en profielen zijn altijd opgezet als een soort laboratorium waar ik vrijuit experimenteer onder de handle Tatjana Writes. Want dat doe ik liever niet onder mijn bedrijfsnaam. Ja ja, genoeg gesputterd. Het was gewoon de hoogste tijd voor een bedrijfspagina.

Lees meer...

De spelregels voor copyright op social media

De formulering was vaag en algemeen. En dan nog bij wijze van een op Facebook te delen bericht. Als u het 'intellectuele eigendom' van die enkele zinnen wilt claimen, schrijf het er dan uitdrukkelijk bij.

Dat was in eerste instantie de reactie die ik kreeg toen ik onlangs een schending van het copyright bij iemand aankaartte. In deze reactie heb je gelijk alle misverstanden over copyright van teksten in het algemeen en copyright van social media content in het bijzonder bij elkaar. Maar hoe zit het wél?

Lees meer...

Een verouderde website, maar geen budget voor een nieuwe - Een case

Een succesvolle ZZP'er heeft weliswaar een website, maar doet er in de praktijk niets mee. Ooit met een bescheiden budget gemaakt, de teksten zelf geschreven en al eventjes niet meer onderhouden. Verouderd, heet dat dan. Het kriebelt. Het liefst zou ze een nieuwe, moderne website willen, die wél leads oplevert, maar die investering komt voorlopig in verband met andere investeringen niet gelegen. Ook twijfelt ze nog wat ze precies wil. Ze zoekt een betaalbare oplossing voor haar probleem. Een case.

Lees meer...

Je nieuwe website slecht vindbaar in Google – Een case

Je laat een nieuwe website ontwikkelen. Het ziet er mooi uit. Je wacht vol spanning af wat dit voor je business gaat doen. Er gebeurt niks. Je nieuwe website blijft slecht vindbaar in Google. Waar begin je als die dure, nieuwe website niet doet wat hij moet doen: fungeren als digitale winkel mét omzet. Een case.

Lees meer...

Reclame via persoonlijke Facebook accounts aangepakt

Een hele tijd ging het goed, maar Facebook pakt het zakelijk gebruik van persoonlijke tijdlijnen sinds kort aan. Een persoonlijk Facebook account gebruiken voor het verspreiden van commerciële content kan leiden tot een Facebook penalty of zelfs het verlies van je account.

Lees meer...

Het effect van het Facebook algoritme op je bedrijfspagina

Een greep uit de klachten over Facebook als het gaat om bedrijfspagina's:

‘Ik heb betaald geadverteerd en het leverde niks op.’
‘500 pagina-likes maar bijna niemand ziet mijn berichten.’
‘Facebook manipuleert de boel!’

Ja, Facebook manipuleert de boel, met behulp van hun algoritme. Aan dat algoritme zitten meerdere kanten, ook gunstige.

Lees meer...